Nachtdienst

Een drukke nacht vannacht. De eerste is altijd de lastigste. Gisterenmorgen al vroeg opgestaan. Rose, Jesse en ik liepen al om 07.30u buiten. Jesse moet uiteindelijk niet de dupe worden van het feit dat wij moeten werken. Ik had een Wereldwinkeldienst om 09.45u. Het is overigens een goed begin van de dag zo’n lange wandeling. Alles wordt langzaam wakker, de vogels kwetteren, het is al druk op straat, enz. We waren nog op tijd terug om ook nog te ontbijten, en dan de winkel openen, geld tellen, even de ingang vegen, vlag ophangen, het voor mensen met een kinderwagen, of rolstoel mogelijk maken de winkel te bezoeken, en zo meer. Rose hielp me even mee openen, omdat mijn collega even naar de tandarts moest, en iets later zou komen. Zo’n ochtend dienst duurt van 09.45u tot 13.30u. In dit geval werd ik afgelost door Rose en Wil. Rose had ‘s morgens boodschappen gedaan en had zodoende Jesse bij zich, die alweer aan een ronde toe was. Na een lekkere wandeling langs de Maasboulevard, even langs Bep en Mar van onze vaste stripzaak, en daar hadden ze een verrassing. 2 boeken van een Mangareeks die we besteld hadden waren binnengekomen en een nieuw deel was uit, en aangezien dat nr.1 en nr. 2 zijn van een serie zaten we daar al wat langer op te wachten.Say_hello_to_black_jack_01_kronieken_van Say_hello_to_black_jack_2_kronieken_van_ Van boek negen is in de stripencyclopedie van de Zilveren dolfijn nog geen plaatje te vinden, maar het boek gaat over de eerste ervaringen van de hoofdpersoon op een afdeling psychiatrie, dus ik ben zeer nieuwsgierig naar dat boek, en ook of ervaringen in Japan hetzelfde zijn als hier in Nederland. De serie gaat over: Eijiro Saito is een inwonende co-assistent die in een groot en indrukwekkend ziekenhuis studeert. Vanaf de eerste dag wordt hij met een harde werkelijkheid geconfronteerd : de co-assitenten werken zeer hard, urenlang, toch verdienen ze niet genoeg om te leven. De vast benoemde artsen zijn verwaand en de verpleegster onderbetaald. Overingens heeft het ziekenhuis weinig geld en bevindt zich soms in een netelig situatie.
Eijiro zal verschillende afdelingen van het hospitaal ontdekken en dus voortdurend zichzelf in twijfel trekken en de huidige betekenis van het woord "Arts" in onze moderne maatschappij zoeken…
Deze nieuwe reeks is even boeiend als het beroemde ziekenhuisdrama "E.R."
Tot mijn grote verbazing lukt het me nu zelfs op mijn werk aan het slot van mijn eerste nacht om ook plaatjes bij de tekst te krijgen. Volgende nacht ga ik verder, want mijn ochtendcollega’s willen ook wel graag koffie.

Leave a Reply

