Nieuw dak

Vandaag het tweede bericht over de vernieuwing van ons dak. Vanmorgen de wekker om 6uur, kwamen ze pas tegen achten. Rose was met Jesse de grote wandeling aan het maken, toen ik 01_hoogwerker_in_ruste het monster, zoals ik de hoogwerker ben gaan noemen hoorde starten. Na flink wat gemanouvreer zag ik Dirk en Patrick vervolgens weer langskomen op weg naar boven. Ik ben hen eerst maar eens koffie gaan brengen. Boven gekomen zijn ze eerst begonnen het laatste grind los te bikken en af te voeren. 02_het_laatste_grind_word_afgevoerd Dat duurde nog tot een uur of 11. Buum kwam toe ook het dak op, en was verbaasd dat al het grind al weg was. Vervolgens begonnen ze gelijk de 6cm dikke isolatieplaten neer te leggen, bij te snijden, en vast te leggen met lange parkers, die direct aan het dak werden geschroefd. Ik had me de werkwijze toch allemaal anders voorgesteld, maar des te leerzamer is het om het nu eens live mee te maken. Nauwelijks lagen er enkele platen en werd de brander al 06_eerste_isolatie_wordt_gelegd klaargemaakt.08_brander_wordt_klaargemaakt De dunne eerste dakbedekkingslaag werd uitgerold, en met parkers vastgelegd, waarna de randen worden vastgebrand. Ik wist helemaal niet dat er twee lagen dakbedekking worden gelegd, maar daarvoor heb je dakdekkers, en dat blijkt ook echt een vak apart.10_1ste_dunne_laag_wordt_vastgeparkert 11_1ste_dunne_laag_wordt_a_d_randen_vast_1 12_1ste_dunne_laag_wordt_a_d_randen_vastWe gaan weer verder met het proces. Rond 13.00u werd er gepauzeerd en daarna waren er nog 2 dakdekkers bij. Kees die er gisteren ook al was, en een jonge man die vervolgens flink aan het schroeven ging. Het proces ging ook flink sneller.15_4_noeste_arbeiders_en_buum Kees begon vervolgens op sommige plaatsen al met het snijden en branden van de dikke definitieve betumen deklaag. 13_2e_afwerkingslaag 17_drie_mannen_doen_allen_hun_eigen_werk 20_drie_mannen_doen_allen_hun_eigen_werk

Op mijn vraag hoeveel werk hebben jullie nog? Werd geantwoord dat men denkt aan anderhalve dag. Dat zou dus tot donderdagmiddag zijn. Ben heel benieuwd. Zo te zien gaat het een mooi dak worden. Later meer.21_even_op_adem_komen 23_weer_verder_gaan 25_ze_gaan_naar_huis

Leave a Reply

