Even héél iets anders

Ik wil vandaag over héél iets anders schrijven. Niet over gisteren toen mijn lief Hot krom liep van de pijn, last had van kloppingen en duizelig rond liep. Wat waren we blij toen we ‘s avonds in ons warme bed lagen en die verschijnselen verminderden. Hot is begonnen met nieuwe pijnstillers zoals hij al geschreven heeft. Vandaag heeft hij de bijsluiter gelezen en vernam dat deze bijwerkingen bij dit medicijn hoort. Morgen gaat hij de reumatoloog bellen want zo erbij lopen is eigenlijk geen optie. Nu ga ik toch weer over Hot schrijven. Je ziet wel waar je hoofd vol van is…

Neen, in een van mijn vorige blogs schreef ik dat ik soms op foto safari in mijn leefgebied ga. Meestal doe ik dit tijdens allerlei feestdagen zoals koninginnedag, wijkfeest, e.d. Dan lopen de mensen ontspannen rond. Af en toe stel ik de vraag: "Mag ik een foto van u nemen?" , wanneer we aan het wandelen zijn. Soms heb ik dat lef in mijn lijf en soms niet. Zo sprak ik laatst een beroepsfotograaf die dit ook heel leuke bezigheid vindt. Helaas ontvangt hij meer weigeringen dan hem lief is. We bedachten dat hij deze reactie krijgt omdat hij een man is, zo simpel is dat soms. Ik stap op mensen af waarmee ik om te beginnen oogcontact heb en vraag of ik een foto van hem/haar mag nemen. Vaak wordt er de vraag gesteld waarom? Dan vertel ik van ons web log en mijn droom om een fotoboek uit te geven. De volgende mensen hebben toestemming gegeven. Nooit stiekem doen is dan mijn devies. 14_een_mooi_portret Dit is een van mijn beste foto’s. De vrouw heeft een ongelofelijk lieve blik, vol overgave en vertrouwen in het idee dat deze foto mooi gaat worden. 16_een_zangerZo af en toe neem ik een foto zonder toestemming, maar wanneer iemand optreedt is het niet vreemd als men een foto van hem neemt. 17_nog_een_portret

De vrouw bij de auto vond het ook geen probleem maar op de een of andere manier kreeg ik geen oogcontact. Zou mijn foto lerares dit ook een portretfoto vinden? We hebben tijdens de fotocursus regelmatig gediscusPortret_van_een_vissersieerd  over wat een portret is en wat niet!

De man met de witte pet is een visser langs de Buitenhavenweg. Er wordt daar regelmatig gevist. Soms wanneer we kijken zien we een leuk tafereel. We zien dan visser naast een reiger weer een visser naast een reiger. Die krijgen soms de vis die door de visser is gevangen. Andersom hebben we nog niet kunnen constateren. Dieren zijn op hun eigen wijze heel flexibel. Wijnhuis_hosman_freresDit is voorlopig het laatste portret. Deze jongeman was zo vriendelijk om voor me te poseren. Hij stond rustig een rokertje te paffen. Wanneer de puriteinen hun zin krijgen is dit over een aantal jaren niet meer te zien.

Leave a Reply

