De Poorten van het Paradijs

De afgelopen donderdag kwam er een oud collega van Hot langs, zoals hij onlangs beschreef. Bij zijn omzwervingen heeft hij ook 3 maanden verbleven bij een Boedistische meester Thich Nhat Hanh. Hij kocht daar een boek voor ons, getiteld; "Iedere stap is vrede" Nieuw_zen_boek_iedere_stap_is_vrede Ik ben er al mee begonnen en warempel de eerste hoofstuk begint zoals het 3 min. meditatieboekje met de ademhaling dat in het kort gezegd inhoudt dat je goed recht gaat zitten en bewust gaat ademhalen met de gedachtengang tijdens de inademing je In denkt en met de uitademen denkt van uit. Je hoeft het niet lang te doen en het is niet moeilijk maar er regelmatig de tijd er voor te nemen is de crux. We lopen de hele tijd te rennen en te draven achter onze eigen chaotische gedachtengangen. De bedoeling hiervan is om van lichaam en geest één geheel te maken. Dit is niet de eerste keer dat ik hiervan hoor. Ook tijdens oefeningen die totaal niets met meditatie te maken hebben is dit een basis beginsel. Tijdens de zwangerschapsoefeningen werd dit regelmatig te berde gebracht. Tijdens de tweede bevalling viel bij mij het kwartje. Bij de eerste kwam de vroedvrouw te laat en toen fladderden mijn gedachtes van hier tot Tokio. Bij de tweede had ik een prima vroedvrouw. Het was op zijn eigen merites een "Satori" gedachte. Als je er eenmaal op gewezen bent dan is dit bij tijd en wijle een prima pijnbestrijding. Later heb ik deze techniek ook gebruikt bij de mondhygiëniste en tijdens het tatoëren.

De eerste keer dat ik hierover hoorde was in 1970. Ik stond op punt het ouderlijk nest te verlaten, want ik mocht pas weg wanneer ik 21 jaar oud was geworden. De eerste dag na mijn verjaardag was ik vertrokken. Franz_josef_ulrich Ik ging toen al naar de moedermavo, zoals dat toen heette. Ik leerde daar mijn eerste man kennen en jullie zien op de foto, hij was een heus, echt hippiekind. Ik hoorde hem praten over theoriën van dat alles energie is en dat wat wij als een tafel zagen een vorm van energie is. Dat was iets waarvan ik het bestaan niet wist en totaal anders dan de gesprekken bij ons thuis. Mijn vader was een slager en de gesprekken gingen over de vleesprijs en dat allen iedere week weer meer omzet hadden enz. enz. Op den duur wekte de verhalen van F.J. tot mijn verbeelding en ik dacht hier moet ik meer van weten, stapte toen op hem af en nodige hem uit om ergens een pilsje te pakken. Ik was toen nog een keurig burgermeisje en zijn bek sloeg toen open van verbazing over mijn verzoek en we gingen inderdaad een pilsje pakken en zo is het gekomen. Zoals ik Zen_zin_zen_onzin_voorblad al schreef technisch lezen is niet mijn sterkste kant. F.J. had allerlei vrienden die op de universiteit waren en door hen kreeg ik mijn scholing. Er werden daar veel woorden gebruikt die ik toen nog niet kende, en telkens vroeg ik aan hen wat dat betekende. Er werd dan vaak geduldig uitgelegd en telkens ook werd ik gecomplimenteerd dat ik deze dingen dorst te vragen. Er werd ook veel gesproken over het Zen Boedhisme. Er werd me geadviseerd om het boekje Zen-Zin, Zen-Onzin te lezen. Dit is en blijft mijn lievelingsboek om te leren wat Zen inhoudt. Het eerste deel van het boekje zijn korte verhalen van leerling en meester.

De Poorten van het Paradijs.

Een soldaat, Nobushige genaamd, kwam naar Hakuin en vroeg; "Is er werkelijk een paradijs en een hel?"

"Wie ben jij?" vroeg Hakuin.

"Ik ben een samurai", antwoordde de krijgsman.

"Jij, een soldaat?" riep Hakuin uit. "Wat voor heerser wil jou tot wacht hebben? Je gezicht ziet eruit als dat van een bedelaar".

Nobushigo werd zo kwaad dat hij zijn zwaard begon te trekken, maar Hakuin ging verder: Dus je hebt een zwaard! Je wapen is waarschijnlijk nog te bot om mijn hoofd af te slaan".

Toen Nobushigo zijn zwaard trok, merkte Hakuin op; "Hier openen zich de poorten van de hel!’

Op dezer woorden stak de samurai, de bedoeling van de meester begrijpend, zijn zwaard in de schede en boog.

"Hier openen zich de poorten van het paradijs", zei Hakuin.

Het boek bevat 4 delen; de eerste dus 101 Zen verhalen, het tweede De Poortloze poort is een verzameling van 48 koans, een soort grondraadsel waarop je mediteert om de geest te verlichten, het derde is de Tien Ossen dat een commentaar is op de bewustzijnfases en het vierde boek bestaat uit het zoeken naaar het Middelpunt dat een vertaling van een 4 duizend jaar oude leer uit Kashmir is. Het heeft me jaren gekost om verder te komen met de andere 3 boeken. Is niet erg, je wordt pas wijzer wanneer je boeken leest die iets te moeilijk zijn. Net als je goed kunt leren schaken door te spelen tegen mensen die beter zijn dan jezelf. Het boekje is nog steeds te koop. Een aanrader. Tijdens het schrijven luisterde ik naar nog een goude oude als ik toch op de nostalgische toer zit. Het is een mooie cd uit 1964 en ik heb hiervan al 2 lp’s grijs gedraaid. Het is gespeeld door o.a. Tony Scott en nog 2 andere Japanse musici, die drie improviseren op deze cd en dat is uniek, mensen uit Japan houden niet zo van improviseren. De CD heet "Music for Zen Meditation". Ik heb een aantal sites opgezocht en misschien heb ik iemand geïnspireerd.http://keepswinging.blogspot.com/2007/03/tony-scott.html

http://www.spiritualiteit.net/dhtml.htm?page=zenboeddhisme.php  Mijn motto vandaag is dus "Blijf Doorademen!"

Leave a Reply

