Cursusdag etaleren en presenteren

Dit was een dag dat Hot en ik totaal in gescheiden werelden leefden. Hij had mijn dienst in de winkel overgenomen, en ging ‘s middags afscheid nemen van vriend Jan en ik ging samen met een collega naar Culemborg. Eerst zou ze haar zoontje Anton mee nemen want haar ouders wonen daar en dan had ze 2 vliegen in een klap. Wij blij ouders blij en dus was iedereen blij. Maar die lieverds hebben soms hun eigen plannetjes en hij was geveld door de waterpokken. Gelukkig bood er een vriend spontaan aan om op te passen. Dorette waarschuwde me dat het waarschijnlijk kiele kiele aan zou zijn qua tijd, dus ik dacht slim te zijn en kocht alvast twee kaartjes en ging toen op wachtstand staan en wie zie ik achter de poortjes? Dorette!! Dus wij weer naar de kassa en hebben een kaartje ingeleverd en dat werd door de mevr. van de N.S. geaccepteerd en het geld werd zonder problemen teruggegeven. Lang leve de N.S.!! Om in Culemborg te geraken is het wijs om in Utrecht over te stappen, maar in Gouda hoorden we van een stroomstoring in Woerden en werden we aangeraden om uit te stappen en we dachten daarna via Den Haag moesten reizen.We hadden al visioenen van sight seeing Holand in een notendop. Echter na een half uur was de storing opgeheven en we konden toch via Utrecht op onze plek van bestemming komen. We werden hartelijk ontvangen door de ouders en we kregen een lunch waarna de vader ons naar het  Fairtade gebouw bracht waar iedereen al was. Er werd eerst een inleiding gegeven van wat de bedoeling is. Daarna kregen we een map voor de winkel. De map was niet helemaal vol maar de aanvulling komt later werd ons verzekerd.

002

Na de theorie gingen we naar beneden om met een kopje koffie te luisteren naar de instructies van de "duidelijk zwangere" etaleuse. Er was duidelijk rekening met ons gehouden want er waren overal hoekjes gemaakt waar we te keer moesten gaan. Zo waren er 2 etalages, wat stellingen, een presenteertafel en wat middentafels neergezet met daarnaast de te etaleren goederen. Dorette en ik werden aan een middentafel gezet en de materialen waren 2 grote vazen, 1 kussen met wat slopen een tafellaken met dezelfde print, een paar manden, 4 beeldjes en een aantal van 2 kringen nl vogels en mensen. We keken naar al die goederen en naar de tafel, we keken naar elkaar en zuchten even en gingen aan de slag. De bedoeling van de middentafel is dat er een aantal van de zelfde goederen staan zodat de klant niet schroomt om er iets van af te nemen. Ik dacht, we moesten toch een piramide maken?  Dus zocht ik naar de top en vond 2 giraffen de ene groter dan de ander en 3 rijen gifgroene olifantje die elkaar aan de staart vast houden. We probeerden de groentinten aan te houden want dat was de hoofdkleur. Dachten we.Tijdens het werken merkten we toch dat qua samen werken er het een en ander schortte. We zijn beiden baasjes en besloten toen dat dit een keer maar dan nooit weer is. Jullie zien dat bijna alles was afgekeurd, alleen het gevouwen tafelkleed werd goedgekeurd. Tot onze verdediging zeg ik dat dit de eerste keer is dat we een middentafel hebben samengesteld en gepresenteerd. Onze hoofd etaleuze en winkelcoördinator is een moeilijk mens en vind het moeilijk om dingen los te laten en hoe zij de dingen doet is goed, dus krijgen we amper de gelegenheid om te oefenen en stonden we te stuntelen.

13_onze_tafel_die_gereed_is_dacht_2  54_en_de_kringen_mochten_niet_gestaWe hebben samen de regie over een etalage en zij doet de rest van de winkel. Dorette werd wat opstandig en verklaarde de oorlog aan Hanny. Ik krabde achter mijn oor en vroeg me af "Wil ik dit echt, wil ik deze knok partij aan? Ik heb ook een leven en ik zag het al, telkens wanneer ik winkeldienst heb dan begint het weer want dan heeft ze toch alles weer verandert. Ik snap Dorette ook, zij had een etalage gemaakt en daar was het een en ander aan verandert en wij vermoeden, dit is Hanny. Ik stelde voor om hier met haar over te gaan praten, maar dit is haar oorlogje en pas wanneer Hanny mij m’n mening vraag neem ik geen blad voor de mond.

15_deze_dames_moesten_de_schappen_b  38_kleur_bij_kleur_het_moet_het_oog Hier zijn de dames bezig met het presenteren in de schappen, dit lijkt gemakkelijker dan het is. Onze etaleuse is een druk baasje en zeer moeilijk te fotograferen, elke foto die ik heb genomen is bewogen. Ik kon duidelijk zien dat dit haar passie heeft en ik nog járen werk heb om enigszins haar niveau te halen. Hier hebben we een etalage tafel en zo zie je, hier is niet veel veranderd.

19_andere_etalage   30_deze_tafel_is_afDe vazen zijn gedraaid en er zijn wat artikelen verplaatst.

Het is minimaal maar het resultaat is groots. Het verschil van een etalage en een middentafel is dat je niets mag pakken uit de etalage en alles van de tafel. Er wordt ook op de (onzichtbare) lijnen gelet en denk dan aan piramides.

18_vaderdag_etalage   32_vaderdag_tafel_de_laatste_handDit is de vaderdags tafel

en er wordt hierbij nogal conservatief gedacht. Logisch, denk aan het E.K., bier en chippies. Deze tafel is ook zwaar getransformeert en het is een grote verbetering. Het oogt veel evenwichtiger.

46_middentafel_zonder_verbeteringen  Dit is nog een middentafel.

Zoals je ziet is er weer een48_wat_een_verschil groot verschil tussen de leken en de proffessional. We zijn niet voor niets gekomen.Tijdens de uitleg werd het ons duidelijk dat er duidelijk op de klok werd gelet en precies om 4 uur moesten we alles weer op z’n plekje leggen in de winkel en mochten we in hier rondlopen en wat inkopen verrichten met korting. Ik heb een houten olifantje uit India geadopteerd en een cadeautje voor Sandra.

Tot slot wil ik nog even zeggen dat de eerste afbeelding de 2e blz. is uit de map die we hebben gekregen. Willen jullie deze spannende map in zijn geheel zien dan is het aan te raden om bij de winkel te gaan werken. Er zijn er 400 van in ons kleine kikkerlandje. Je verdient er welliswaar niets maar je leert er enorm veel: verkopen, etaleren, besturen, inkopen, coördineren,  boekhouden enz. Dat staat later heel goed in je c.v.

Leave a Reply

