HAV BANK SCHIEDAM herstel torentje na stormschade van 17-11-2006

000_1a_embleem_hav_bank_schiedam Gisterenmorgen gingen Rose en ik samen met Jesse Rodie halen voor de dagelijkse wandeling, en de weg was verspert 021_lift_bij_ingang_hav_bank_gerritdoor steigerbouwbedrijf Hoogstra uit Schiedam. Bij enig navragen bij Fia bleek dat het torentje bovenop haar woonkamer. (ze woont overigens gedeeltelijk in de kluis van de voormalige HAV BANK, een prachtig gebouw van Dudok) twee jaar geleden 000_hav_bank_torentje_zoals_het_was tijdens een heftige storm zwaar beschadigd is. Ik kan me de storm nog goed herinneren want ik had een dagje uit in Culemborg met Wim voor de Wereldwinkel en we kwamen door die storm langdurig vast te zitten in Utrecht, daar is ook nog een logje over (zie archief rechter balk november 2006). Op de zwart witfoto zie je hoe de HAV Bank eruit 000b_hav_bank_openingstegel_uit_193 zag vlak na oplevering in 1935. Ook het gebouw aan deze kant van de brug was toen nog een sjiek Hotel, Hotel de Kroon, en nu zit Hans Textiel er ter ontsiering. Het torentje stevent daar prachtig bovenuit. Ik doe naast de tegel die bij de opening geplaatst werd gelijk de bouwtekening er maar even bij om de geschiedenis eer aan te doen.000c_bouwtekening_hav_bank Die barricade op de stoep heeft overigens nog tot vandaag geduurd, want het transporteren van alle steigermaterialen was een hele klus. Er waren door de herrie die het001_begin_bouw_lastige_steiger_2505  agregaat van de lift maakte, en de hoogte ook de nodige communicatiestoornissen, en ik denk dat er enige erg schorre werklieden rondlopen nu. Trouwens was het transport al een hele klus, dan de bouw van de stellage002_begin_bouw_lastige_steiger_2505 004_begin_bouw_lastige_steiger_2505 008_steigertoren_vordert_gestaag_to  waarmee het kleine torentje ingepakt is, was een tafereel apart. Ik heb langzamerhand wel respect gekregen voor steigerbouwers, want het lijkt me buiten een moeilijke karwei ook erg gevaarlijk. Vandaar dat ik altijd hoor dat ze behoorlijk goed verdienen. Allen de verzekering zal al erg prijzig zijn. Ik verwacht dat het herstel van het torentje uiteindelijk 015_27_mei_08_0734u qua materiaal ook voordeliger zal zijn dan alles er om heen. De foto’s tot nu toe van de steigerbouw waren van gisteren, zowel vanaf onze woonetage, als van ons dakterras. 020_toren_om_toren Diegenen die nog volgen zijn van vanmorgen vroeg. De hersteloperatie is overigens nu pas van start gegaan omdat deze reparatie een verzekerings kwestie is. Verzekeringen laten o.h.a. erg lang op zich wachten, zo ook nu. Dit kan de huidige vereniging van eigenaren 018_27_mei_08_0735u_opzichter niet betalen. Overigens de bewoners zitten ook niet echt op deze operatie te wachten, want ondanks dat het een prachtig 022_harde_werker torentje is hebben de huidige bewoners er meer last dan plezier van. Het gesuis, en de enorme krachten die de wind er in herstelde toestand op uitoefenen zijn 024_om_0905_vanaf_slijterij_oranje voel en hoorbaar in het hele gebouw, en dus waren die erin gewaaide gaten wel een 032_0908_vanaf_koemarktbrug tijdelijke oplossing. En wij weten er alles van, de wind kan hier stevig huishouden, dus zijn we ook benieuwd welke materialen ze nu gaan gebruiken en hoe lang deze standhouden tegen de wind. Bij het maken van de laatste 035_de_steigertoren_is_bijna_klaar_ foto’s vanmorgen werd er naar me toe geschreeuwd dat ik moest gaan betalen. Toen ik terugschreeuwde dat ik ze wel op zal sturen, schreeuwde deze steigerbouwer terug, dat ik dat wel echt moest 037_de_steigertoren_is_bijna_klaar_ doen. Nou als vanzelfsprekend zullen we een linkje opsturen naar de werkgever. 038_nog_even_verpakken Dat was laatst met het bedrijf uit Haarlem wat het bronzen beeld aan het schoonmaken was ook erg leuk. We kregen een hartelijk bedankje en ze hebben ook gevraagd om de 041_een_worsteling_met_een_gele_lap hele serie toe te sturen, dus worden die omarmingsfoto’s waarschijnlijk ook in het bedrijfsblad gebruikt. Na de worsteling met de doorzichtige gele lappen zit de toren nu keurig en glad ingepakt, en zullen de herstelwerkzaamheden waarschijnlijk niet al te veel tijd vergen. Misschien dat er nog een vervolg op dit log komt. We zien wel.

6 comments on “HAV BANK SCHIEDAM herstel torentje na stormschade van 17-11-2006

  1. Ton Werry says:

    zou wel eens willen weten of de Hav bank nog bestaat want ik heb nog een verzekeringspolis van deze bank

  2. lnklemann says:

    heb een polis uit 1958 wil deze graag oplossencq incasseren

  3. Ben Piel says:

    Ik heb ook eenverzekerings polis met de Hav bank in schiedam, maar het e-mail address dat ik vinden kan, amev.verzekeringen@fortis.nl werkt nietmijn polis was na 20 jaar premievrij sept 1963.
    kunt U mij helpen. by voorbaat bedankt.
    G.M. (ben) Piel (twe punten op de e, maar het werkt hier niet) 127 Buchanan dr. Alliston Ontario Canada

  4. S.Soesman says:

    Voor een kennis in Amerika moet ik informeren of de HAV Bank nog bestaat of door wie het overgenomen is geworden. Deze persoon heeft een verzekeringspolis en wil deze polis graag inlossen. Gaarne antwoord a.u.b. Bedankt bij voorbaat.

  5. R.Lohn-Rietveld says:

    ik heb nog 3 polissen van mij vrouw van de HAV bank schiedam- en bestaat deze bank nog. ik kan geen e-mail vinden van deze bank. Polis dd 1 mei 1944
    polis dd 7 juni 1954
    polis dd 2 februari 1959 de nummers kunt u krijgen wanneer ik via een e-mail kan versturen.Gaarne een berichtje en vast bedankt voor de moeite

  6. Johan Bokhorst says:

    I have pictures of the construction of the HAV Bank and would like to know if anyone would be interested in them. My grandfather was the developer on the project.

Leave a Reply

