Zoals de ouden zongen zo piepen de jongen.

Ik denk de laatste tijd regelmatig aan dit gezegde. Soms ben ik het vergeten hoe het ongeveer is en dan krijg je vreemde zinnen. Zoals de jongen piepten zo zongen de ouden. Hoe ik hier bij kom, wat is de trigger? Nou ik ben een oud hippie kind, wanneer je me ziet rondlopen snap je meteen waar ik het over heb. Het credo toen was "De maakbare samenleving". Zoals bij ieder nieuw inzicht, we schoten te ver door, de grenzen waren weg en de geldbomen groeiden tot in de hemel. Dit had een reden. In mijn jeugd, ja nu begin ik, was alles zoiets van gezag is gezag, en er werd niet geprotesteerd. Zelfs tot 1956 hadden de vrouwen geen enkel recht. Hun enige recht was het aanrecht en voor de rest was de man de baas in huis. Zoiets waar de Islamitische gezinnen nu mee worstelen. Dus was het logisch dat de jeugd begon te rebelleren, dat is de taak van de jeugd. Alleen nu wordt alles weggegooid en wil men weer terug naar toen. Het was een stiekeme maatschappij. Alles mocht als het maar niet gezien werd en als je  niet met de spelregels meedeed werd je eruit getrapt. Men ging toen maar naar de grote stad waar men van god los was. Maakbare_samenleving_a

Nu is het nieuwe credo de strafbare maatsschappij. De jongeren zijn (alweer) losgeslagen. Ze zuipen, gebruiken drugs, zijn aggressief en crimineel. Ook de zeer jongeren doen mee. Harder straffen, meer gevangenissen, meerderen op een cel, reclassering wordt wegbezuinigd. Het softe is uit, niet meeleven want dat tuig doet er niets mee. Ik vind het dan niet echt vreemd dat de jongeren zo gaan doen. Ze zien dit toch ook van de ouderen. 2_zoals_de_ouden_zongen_zo_piepen_dZucht. Vandaar dat ik zo regelmatig aan dit gezegde denk en ook is het weer doorgeslagen. Het is gegaan van te soft naar te hard en later betalen we het gelag.

Het is tijd voor een vrouwengrapje.

Een man en een vrouw lagen te vrijen. Ineens  voelt hij iets kouds op zijn rug en schrikt. Het is niets schatje, zegt de vrouw. Ik ben een appeltje aan het schillen.

Leave a Reply

