Lotte is 14 jaar!!

Lotte, mijn geliefde kleinkind is sinds één dag 14 jaar. Ik heb haar een mooie verjaardagskaart gestuurd, opa Hot schreef op haar Hyves pagina en ik heb haar gebeld. 042_ernie_muts_en_lotte_2 32_moslima_lotte_ik_heb_niks_pass_2 Het was een leuk gesprek. Ze vertelde me dat ze zich oud voelde. Dat langzamerhand ze haar poppen aan de kant schoof want ze is verliefd en heeft dus wat anders om te knuffelen. We hebben veel met de poppen gespeeld Lotte en ik. We hebben zelfs een poppenbruiloft gehad met de rode pop, Ernie op haar kniën en een tijgerpop. Hele verhalen vezonnen we over de brutale, rode pop Ernie die veel van Muts, de linkes pop hield maar toch…Ook over Muts die een rups is en toch zo graag een vlinder wilde worden en dat dat er heus niet in zat. Een groot verdriet voor een pop. Het bond ons, die poppen en dat blijft zo.

Ik pakte mijn oudste dagboek erbij. Ik was 13 jaar toen ik er me begon. Het begon op 7 jan. 1964. Het is nouw 1964 en ik hoop dat dit jaar mij evenveel gelukt schenkt als de vorige. Ik heb deze dagboek gekregen op d dec. van Bart (mijn oudste broer). Ik zal er alles in schrijven wat er allemaal gebeurt. Nou schrijf ik wat er allemaal ongeveer gebeurt is. Paus Johannes XXII is vorig jaar gestorven aan kanker (een vreselijke ziekte) Deze man maakte indruk omdat hij het 2e vaticaan concillie heeft gehouden die de hele kerk op zijn kop zette. Ik was toen een fijn Katholiek meisje. Op 22 november is president Kennedy vermoord. De hele wereld is geschokt. (Ons gezin heeft 3 jaar in Amerika gewoond en we hebben toen de presidentsverkiezingen meegemaakt tussen Kennedy en Nixon. Dat maakte diepe indruk op me) Ik heet ….(Rose) en ik ben de jongste. Ik heb vorig jaar een leuke Sint, Kerst en Nieuw jaar gehad. Jan wou de marine in maar hij kan er niet in. Hij is 16. Hij heeft een onderzoek gehad en ik denk dat het zijn hoofd is die hem liet zakken. Hij heeft namelijk een hersenschudding (schedelbasisfractuur) gehad. Bard wordt slager zoals pappa. Trude (mijn zus) werkt op kantoor en heeft een vriend die Hans heet. Wij hebben een zaak hier (Arnhem) het is een slagerij. Ik ben 13 jaar (en dat vind ik freselijk want ik wil 14 zijn dan zien ze me mischien niet voor een kind aan) Over 3 maanden wordt ik 14. 2 April. Het is op het ogenblik niet druk. Ik zit op de huishoudschool en ik vind het daar erg leuk.

Wat is dit lang geleden en toch herken ik dingen zoals ik die toen redeneerde en zoals Lotte dit doet. Alleen de taal is een stuk vlotter. Wat wil je de 60tiger jaren. Wat verandert de wereld en toch blijft alles het zelfde. We lachen, huilen zingen, maken ruzie leggen het weer bij. Er zijn nog steeds oorlogen, hongersnood, natuurrampen, dictaturen en democratie.

De_eerste_foto_na_amerika_2

This entry was posted in Familie.

One comment on “Lotte is 14 jaar!!

  1. Hot says:

    Wat een leuk stukje, had het nog niet gezien voordat ik mijn logje publiceerde. Vooral dat prachtige stuk uit je eigen dagboek met de toenmalige taal en fouten vind ik fantastisch. En die foto, ook al zo’n te gek tijdsbeeld.
    Groetjes en tot zo thuis.

Leave a Reply

