Tocht door de Spijkerbuurt, onze oude woonplaats 1

Overzichtsfoto_arnhem (foto overzicht Arnhem) Nadat we ons hadden ingeschreven bij Hotel Blanc, en onze spullen op de nette kamer hadden achtergelaten, besloten we Arnhem in te gaan. We gingen eerst op zoek naar een slijterij, om ‘s avonds zoals thuis ook met een borreltje te kunnen afsluiten. Op de oude plek van onze slijterij zat inmiddels een totaal ander bedrijf, en zo kwamen we via Bioscoop Rembrand terecht op de Steenstraat. We vonden daar al gauw de zaak waar we iets gegeten hebben na ons trouwen, wat we ooit lang geleden erg kleinschalig gehouden hebben. Er waren alleen de getuigen, Merlijn, en wij tweetjes, en dat nog op de gratis dag ook. Nou moest ik op zoek naar ons trouwboekje om erachter te komen dat we ooit op woensdag 19 juli 1989 getrouwd zijn. Het is nooit een dag geworden die we zijn gaan onthouden. Dat heeft onze familie ons ook nooit in dank afgenomen.000_1ste_spijkerdwarsstraat_arnhem 

Neen, op 2 november 1981 ging ik op zoek naar een Antenne, in mijn net nieuwe souterain en het daaraan vastzittende huis, en ik trof daar Rose, die daar ook net was gaan wonen op de voorste kamer van voorheen 2 kamers en suite, de voorkamer aan de Parkstraat001_eerste_spijkerdwarsstraat De derde november kwam ze bij mij op de thee en ze is nooit meer weggegaan. De 3de november 1981 is zodoende de dag geworden die we als onze startdatum van onze relatie zien. Tegenover de zaak waar we op onze trouwdag een mini feestje hielden, hebben we een fles jenever gekocht. In de gauwigheid zagen we al heel wat bekende zaken, maar wat gelijk opviel was dat de ijszaak Trio er nog was en dat "de Muurtooi" waar we veel van onze "kunst" hebben gekocht er niet meer was08_kamer_rose_en_souterrain_hot_198. We sloegen bij die wijn annex slijterij de hoek om naar het voormalige zwembad/badhuis, en zijn via waar de circusschool stond en de familie Mirando woonde, de eerste spijkerdwarsstraat ingelopen, om te kijken of mijn allereerste huis/ souterrain er nog was, en ja hoor. De Gribus die je daar ziet was mijn eerste huis in Arnhem, en het huis daarachter op de hoek, was waar ik Rose leerde kennen. Boven mij was toendertijd een atelier, en ook toen was het al zo’n zootje. Ik had alle ramen en deuren vanaf straathoogte blauw geschilderd. Als ik nu rondkijk snap ik ook dat dit souterrain van dik 120 vierkante meter, toch wel een rampzalige indruk maakte op mijn ouders, die ik inderdaad moest binnenlaten via dat eerst zichtbare nu rood/roze/blauwe luik, om nog maar niet te spreken over de rioolbuizen die door mijn woonkamer en keuken heenliepen. Laatste foto, eerste verdieping, de kamer van Rose, naast die van Ferry, die we later ook veel beter hebben leren kennen.

Tot zover het eerste deel, want andere zaken roepen. 

Leave a Reply

