Verbazing

Hot en ik zijn vandaag een beetje stilletjes. Hij is nu aan het schrijven wat er gebeurt is vandaag en het is nieuws waar we helemaal niet op hebben gerekend. Ons toekomstbeeld, alhoewel die onzeker was had toch een bepaalde mate van zekerheid. Hij zou later, wanneer wisten we niet, de zwakkere qua spierkracht in onze relatie worden en ik een bundel spierkracht. Ik maar denken, straks moet ik body building gaan doen anders loopt alles in het hondert. Ons bedje leek gespreid, en nu merken we dat de dekens niet van dons zijn maar van flessendoppen en staaldraad waar de deken die op de foto staat gemaakt van is. Nu, na het bezoek van een arts uit een héél andere discipline dan onze geliefde dr. Gerards en warempel, zij leest die bloedwaarden heel anders alsof het ineens in een andere taal is geschreven. 012a_de_ontwerper_is_el_anatsui_uitWe zijn de wereld weer met andere ogen aan het bekijken en alles ziet er weer anders uit. Niet dat ik het erg vind wat die zekerheid betreft die we dachten te hebben, want die beviel me totaal niet. Ik kan er eigenlijk geen woorden voor vinden dus grijp ik even terug naar die beeldententoonstelling in Arnhem die me toch meer raakte dan ik dacht. Die foto van die lap ontworpen door El Anatsui uit Ghana welke er zo zacht en uitnodgend uitziet om erop te liggen, en dat toch niet is. Het is alweer gemaakt van afvalmateriaal en daardoor zo totaal anders tot mijn verbeelding spreekt dan de kunstenaars uit het westen die materialen gebruiken die je kant en klaar kunt kopen. Het is niet beter of slechter het is gewoon anders. Ook het werk van Charlie Roberts schiet me te binnen. Bij het bekijken hiervan117_revelation_skull. Zo af en toe voel ik alsof ik op een roltrap sta en héél langzaam naar de muil van dit kustwerk word geduwd, getrokken en er van overtuigd werd dat ertegen vechten niet helpt maar de beste manier hier mee te leren om gaan is te leren accepteren dat dit voorlopig onze weg is en we toch op de een of andere manier de kracht zullen vinden om te kijken wat er zich achter die muil bevindt. En nu is alles weer anders, er doemt een andere muil op en weer gaat er een andere wereld voor ons open. We zijn het er wel over eens dat we ons huis gaan verkopen en een nieuw gaan kopen of huren en dat we daar weer een een nieuw thuis zullen maken. Daar zijn we als team beiden goed in. De laatste tijd denk ik toch weer aan de zin, daar waar een deur zich sluit opent er weer een ander. Het werk heet trouwens "Revelation Skull "en dat zegt alles.

Leave a Reply

