Rituelen e.d.

Hot ligt nu in bed en ik heb dus even de tijd om te schrijven. Zo af en toe bedenk ik een onderwerp en ga naar Google om dit thema uit te bouwen. Het is nu Zondag en dan hebben Hot en ik ons eigen ritueel. We laten Jesse uit en het liefst laten we haar los zodat ze kan gaan rennen en spelen met andere honden. 01_levenswiel Daarna gaan we naar huis en maken een zeer uitgebreid ontbijt klaar. Er wordt thee gezet, sap wordt ingeschonken en ik ga met de eieren aan de slag. Vroeger maakte ik dan een omelet voor Hot en gebakken ei voor mezelf. Nu wil hij ook een gebakken ei met van alles en nogwat wordt er aan toegevoegd. Wat? Dat ligt aan wat we in huis hebben. We zoeken een film uit en gaan dan genieten. Deze keer namen we de film "The young Ones " Deze film is gemaakt in de jaren 80 waarin div. acteurs aan hun film cariëre begonnen en wat waren ze nog jong toen. http://www.imdb.com/title/tt0096487/  Ik zou er sentimenteel van worden. Er is een tijd geweest waarin ik nogal bezig was met het thema rituelen. Het grote verschil tussen toen en nu? Ik dacht  eerst veel ingewikkelder of symplistiser. Zen, boeddhisme, Tao noem het maar op, 02_raku_kom ik was er in geïnteresseerd. Aangezien ik geen theoreticus ben ging ik verhalen lezen. Ik heb hier al eens over geschreven. Toen schreef ik over het boek Zen zin-Zen onzin maar er schiet me een ander boek in mijn gedachten nl. van Jan Willem de Wetering "De lege spiegel" dit is een must wanneer je meer wil weten. De hier afgebeelde kom is een raku kom dat wordt gebruikt bij de Japanse thee ritueel, ook een vom van je in een andere realiteit te verplaatsen. In het hier en nu zijn. Klinkt gemakkelijker dan het is. Zen gaat ervan uit dat wanneer je eet, eet dan, als je loopt loop dan en doe niets anders dan dat. http://nl.wikipedia.org/wiki/Janwillem_van_de_Wetering  Soms mijmer ik over de vraag waarom zijn er rituelen en wat doet die met ons? Denk nu niet wat doet die Rose toch moeilijk. Had zij niet gewoon kunnen uitslapen, de hond uitlaten, vervolgens lekker ontbijt maken en een film kijken? Het is niet ingewikkeld hoor, zelfs de katten kennen hun eigen rituelen. Zo stampen zij even met hun voor pootjes, draaien wat circels voor dat ze gaan liggen. Dat doet Jesse ook alleen stampt zij niet. Zo ben ik afgelopen woensdag weer gaan tekenen bij de SKVR en we zijn met schilderen begonnen. Het eerste wat ik dus leerde was mijn papier te prepareren door het nat te maken, vast te plakken en met witte verf te bestrijken. Ook dit is een ritueel omdat het me de tijd te geeft om mijn hoofd leeg te maken en mezelf de tijd te gunnen om me in het onderwerp te verdiepen. Alleen het onderwerp was Beuuh!! Niets aan dus. Mijn sleutelbos. Terwijl ik dus bezig was vervloekte ik mezelf, waarom had ik mijn andere sleutelbos niet meegenomen, die is veel simpeler met een hoesje eraan. Aan deze hangt nl. een vilten olifant. Ik was ongeduldig en verfde dus met passie en het werd een woest werkstuk waarin ik mijn woede met de verf en de kwast botvierde. Al mijn spanningen werden verwerkt in dit stuk. Realistisch verven is niet echt mijn niche. Geef me een tekst, gedicht. Laat me broeien en spelen, dat is mijn ding. Mijn tijd komt nog. De foto van mijn een na laatste les heb ik thuis afgemaakt en we werden uitgedaagd om iets te maken van een bos takken 02_bladeren_3 met bladeren met soft pastel krijt (en) en ook kranten papier. Was leuk.

Het is nu bijna half vier, ik ga met Jesse lopen door ons park en voor de rest lekker in een boek duiken met een grote mok thee. HEERLIJK!!

Leave a Reply

