Bres planéte nr. 9

Bresredactie_1982 Hot verwent me graag. Een goede eigenschap die soms lastiger is dan hij wil. Ik hoef maar een kleine wens te uiten dan pakt hij uit!! Wilde ik lang gelden een foto toestel dan kreeg ik er een met alle toeters en bellen die je maar kunt verzinnen zoals een aantal lenzen, statief enz., een keukenmachine dan ook een hele echte met allerlei snij- en raspschijven. Héél goed bedoeld, alleen dan snap ik er geen jota van want qua machines ben ik niet zo slim als ik zou wensen en dan blijft het maar staan. Ik zal wel niet de enigste zijn die met deze materie behept is. Maar toen ik hem eens met het tijdschrift Bres planéte, kroniek van onze beschaving, liet kennis maken was hij ook verkocht. Door de tijd heen kreeg ik een hele verzameling en die nemen we overal mee. Alleen de laatste tijd lag deze reeks op een plank far, far away in de hoogte en ik kon er dus niet bij. Om Hot te roepen heb ik niet altijd zin in en eerlijk gezegd is het toch uit het oog uit het hart. Toen we onze boeken wat aan het uitdunnen waren kwam er warempel een plek vrij waar ik bij kan. Ik dacht dus zal ik eens met deze serie beginnen en kijken of ik deze nog steeds zo leuk is om door te neuzen. Eerst krabte ik achter m’n oren en dacht zoiets van " tja ‘, en " mm " maar na enkele artikelen zoiets van " yes!! ". Dit boekwerkje maakt me gewag van allerlei fenomenen in onze tijd, in ieder geval in de vorige eeuw. Het is totaal anders dan de andere tijdschriften die over hedendaagse realiteit vertellen over relaties, werk, kids. You name it. Bres vertelt over wetenschappers, dromers, kunstenaars. Het vertelt hun verhalen, soms boeiend, absurditisch en niet altijd de waarheid. Daar gaat het me niet om. Ik hou van weg te dromen en de gedachtengang van deze mensen te volgen. Bertrand Russel vertel in zijn boek dat men met welwillende blik naar hun theoriën moet kijken. Ook al klopt het eind resultaat niet, ze zijn geen idioten en hun gedachtengangen zijn wel degelijk op iets gefundeert. Zo gaat nr. 9 over de dode zeerollen, onze beschaving drijft op olie, René Margritte, de geboorte explosie van olifanten, machines met verstand, een nieuw geloof "Subudisme" en de bedenker hiervan, Charles Hoyt Fort, http://www.dossierx.nl/index.php/content/view/319/  en de ruimte die de mens verovert. Het voert me te ver om alles uit te leggen en de meeste hiervan zijn wel bekend. Dit tijdschrift kietelt mijn fantasie en dat vind ik leuk.

Leave a Reply

