Ik heb het soms zó druk!

Ik moet toch eens wat regelmatiger gaan schrijven. Soms echter, komen er veel dingen op m’n pad. Zoals, afgelopen zaterdag werd ik gebeld door Monique of ik interesse had in een workshop om op linnen en olieverf te leren  verven op de werkwijze van Constant, een van de oprichters van COBRA. Dit gaat nu over zijn nieuwste werk dat eigenlijk niet zo bekend is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Constant_Nieuwenhuys     De workshop werd door Juul gegeven. Hij is dol op deze schilder. Dat ervoer ik door te luisteren naar zijn verhaal over de techniek van deze kunstenaar. Hij moest zich inhouden om niet meer te vertellen dan de techniek alleen want de tijd die we hadden was al zo kort.04  Met rondleiding en al hadden we 2 uur de tijd. Alles was al klaar gezet en we konden meteen aan de slag. In totaal waren we met z’n achten. Het lastigste is toch die tijdsdruk en iedereen begon nogal gehaast. Je begint met een figuur of iets anders en wanneer dat droog is dan ga je met gewassen verf of anders gezegd de verf wordt met een heleboel water verdund. Wanneer je met olieverf gaat werken dan wordt het verdund met terpentijn. Dan ga je met deze sterk verdunde verf over het doek, je laat het drogen enz. enz. Ik had besloten om met plakaat verf die op waterbasis is gemaakt te gaan werken, de droogtijd is dan sneller. Het is een heel moeilijke techniek waar je heel veel mee moet oefenen. De bedoeling is niet om alles exact zo te schilderen dat je begint met een schets te maken en dat af te werken maar je werkt rechtstreeks op het doek en de kleuren spelen hierbij de hoofdrol.

Nu ik toch bezig ben om over mijn werk te vertellen laat ik ook een ander werkstuk zien dat ik bij de SKVR heb gemaakt. Het is een gemengd doek. Enerzijds gemaakt met een markeerpen in zwart/wit en soft pastelkleur. 03_soft_pastel_een_ruine Het zw/w deel is een stilleven van vazen enz. en het gekleurde deel is een ruïne van een gebouw. Ik het het werk "Juus" genoemd want zij heeft me geleerd om verder te kijken dan mijn neus lang is en dat is voor een impulsief meisje als ik ben best moeilijk.

En nu totaal iets anders. Vanmorgen gingen Hot en ik Jesse uitlaten in het bos. Een aantal mensen vroegen mij hoe het met me ging na die smak van afgelopen zondag. Ik moet wel toegeven dat ik in de dagen na de val toch even wat spastisch rond liep. Het slijt wel maar de onschuld is weg.20080729_1337u_jaap_en_rose_blaak  Helaas dat vallen gebeurt me vrij regelmatig en het is een wonder dat ik maar één keer iets gebroken heb. We hebben ons strikt aan de 3 rondjes bos gehouden wan we wilden beiden naar de markt op de Blaak in Rotterdam. We gaan er beiden graag naartoe. Dan staat er bv onze geliefde marktkoopman die de kleren verkoopt waar ik graag in loop. Het is een soort alternatief merk kleding, alles met natuurlijke stoffen en allen met hun eigen design. Bora bora, Normal Crazy en Cinini zijn de merken. http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220315576864&indexURL . Helaas ik kan geen andere site vinden die ons toont hoe deze mode eruit ziet. De overeenkomst is dat ze ruim vallen en ik voel me er thuis in. 04_een_blokje_over_de_markt Zo slenterden we langs de kramen ondanks dat het guur en nat weer was. Hier genieten we beiden van. Een beetje hier en daar kijken. Er lagen een aantal leuke dingen, zo was er een vreemd gevormde lamp waar we de prijs van vroegen. € 175,- !! Neen dus, maar de man verdedigde de prijs met de woorden "Het is design". Hij vergat een ding. Design is wat de gek er voor geeft. Zo wilde ik een stukje vis kopen en vroeg de verkoper of hij de vis voor me wilde fileren, dit wilde hij niet dus liepen we verder. Thuis gekomen namen we een boterham en een grote mok koffie verkeerd en Hot ging slapen. Hij heeft vanavond het afscheidsetentje van de OR. Het is goed dat hij gaat. Tijdens zijn ziekte heeft hij alleen iets van Anneke en Kitty gehoord en van de anderen niets!! Geen kaartje, geen bloemetje en dat steekt want alles bij elkaar heeft hij 6 jaar samen met hen gewerkt en moeilijke dingen verdedigd tegen het bestuur. En ik. Ik zit lekker voor de buis en tijdens de reclame schrijf ik dit stukje.

Leave a Reply

