24 apen en typemachines

De laatste tijd ben ik naast het schilderen ook veel aan het lezen. Mythen, sagen, sprookjes, fantasie en s.f. zijn mijn ding. Het hoeft voor mij niet al te realistisch te zijn. Om eerlijk te zijn, hoe anderen leven of liefhebben of een of andere thriller zegt me niet zoveel. Mijn eis is dat ik ervan kan fantaseren en spelen. Daar wordt mijn werk ook door beïnvloedt.02_atoom  Ik lees graag boeken van John Cambell en ook de theoriën van Jung zijn niet mis. Alles wordt dan iets om te overpeizen. De kleur, getallen en figuren hebben door de tijd heen hun eigen betekenis gekregen. Dit is ook goed te zien bij oude merklappen. Wat heeft dit alles met bovenstaande titel te maken? In een van de vele s.f. boeken kan ik mij herinneren dat iemand werd gecomplimenteerd voor zijn schrijven en stijl. Hij antwoordde daarop met te zeggen "Eigenlijk is dit niets. Zet 24 apen en typemachines bij elkaar en het is gewoon een kwestie van tijd voordat ze werken ala die van Shakepeare schrijven. Schrijven is gewoon een rangschikking van woorden." Ik persoonlijk denk dan dat je wel verdomd lang moet wachten. Zo ging ik een behoorlijk aantal jaren geleden naar de toenmalige moedermavo. Een van mijn keuze vakken was schei- en natuurkunde. Niet dat ik er erg veel van snapte maar op de een of andere manier vond ik toen de bouw van een atoom fascinerend. Een van de kenmerken is dat het voornamelijk bestaat uit ruimte. Je hebt er wel de kern en het mitochondrium als ik me niet vergis en je hebt er het DNA en RNA en het laatste is de boodschapper die als het ware aan de kern of het mitochondrum vertelt wat die moeten doen. Wanneer ik naar boven kijk en ik zie de maan en de sterren valt me die gelijkenis op.03_atomen_en_heelal  Ook het heelal bestaat voornamelijk uit ruimte met de loshangende zonnen, planeten en meteoorzwermen. Hoe het kleinste en grootste toch zo op elkaar lijken, dat prikkelt mijn geest en ik word weer zo heerlijk klein.

Leave a Reply

