Dienstlijstgatenkaas. Over personele tekorten & grote gaten in de zorg.

Help.!!!

Help.!!! Vandaag nu al voor de vierde keer van mijn eigen afdeling gehaald om te helpen op de buurafdeling. Die buurafdeling is oorspronkelijk de High Care Unit waar ik kwam werken toen in in 2001 de BAVO in Capelle veruilde voor mijn huidige werkgever. Op High Care is het hartstikke druk. Er zijn drie separeers gevuld met hele onrustige mensen. Door mijn chronische ziekte heb ik ontheffing voor separeerwerk, Bedrijfs Hulp Verlening, en het ingrijpen bij Agressie incidenten, maar desalniettemin zijn er op dit moment zo weinig mensen aan het werk in totaal, dat ik toch regelmatig op de afdeling High Care op de afdeling moet waarnemen. Wat ik dan gelijk merk is hoe blij ik eigenlijk ben na al die jaren op gesloten en High Care dat ik er niet meer werk. Ik was buitengewoon goed en geduldig, en vol passie Dienstlijstgatenkaas ving ik mensen die totaal uit hun element waren op, maar ik ben veranderd. Mogelijk door de medicatie, en zeker wel door de ervaringen, crisissen die ik heb meegemaakt, en ook menig incident, en dan nog niet eens gesproken over mijn leeftijd. Nee, flexibeler ben ik er niet op geworden en ogen in mijn achterhoofd heb ik ook niet meer. Toch merk ik wel dat nu ik nog niet eens mijn halve dienst erop heb zitten dat het me niet lekker zit dat ik daar op High Care drie collega’s zie die ontzettend hun best doen, maar eigenlijk hun hele dienst bezig zijn met die mensen in de separeer’s. Nu, zojuist voor de vijfde keer weggeroepen, waren er vier politieagenten die kwamen assisteren omdat een van de patiënten in de separeer niet meer te benaderen was. Dit omdat de persoon in questie erg veel gesnoven heeft van een middel waar je erg opgefokt van raakt. Deze persoon heeft intussen fiks medicijnen tegen die onrust gehad, maar blijft er volledig doorheen lopen. Dit zijn van die momenten dat ik het erg prettig vind niet meer mee naar de separeer te hoeven. Tegelijkertijd zie je dan ook wat zo’n portie geuniformeerden voor onrust meebrengen voor de mensen op de afdeling. Die mensen zijn daar natuurlijk ook niet voor een transpiratieprobleem, maar juist wegens achterdocht of manisch of depressief gedrag, en hebben zo hun eigen ervaringen met politie. Ik kreeg prompt drie patiënten op kantoor die dachten dat de politie voor hen kwam.

Alles bij elkaar heb ik denk ik toch zo een uur of twee op onze nabuurafdeling verbleven, en dat is tiot nu toe. Een van de collega’s die een tussendienst heeft, had al een uur of drie geleden huiswaarts moeten gaan, en is er door plichtsbesef, en omdat je je collega’s niet in de steek wil laten nog steeds. Ik herken hier zoveel uit van mijn eigen verleden, hoe vaak er geen openbaar vervoer meer was om thuis te komen, of er helemaal geen nachtdienst kwam opdagen en je zo maar een dubbele dienst draaide. Zo had ik vandaag officieel een tussen dienst, maar omdat het flexbureau de 10 dagen geleden aangevraagde nachtdiensten niet leveren kon is degene die vandaag en gisteren een avonddienst had naar de nachtdienst verschoven en ik bebn van tussendienst avonddienst geworden. Daardoor staan we dit weekeinde wel allemaal alleen. De patiënten die hier dus voor hun eerste weekeind binnen blijven moeten kunnen niet eens een wandeling met begeleiding maken omdat we alleen staan.

Ik weet wel dat ik Balkenellende, Donner en Klink hiervoor verantwoordelijk zijn, ze hebben niet alleen de sociale zekerheid om zeep geholpen, en de asocialiteit een enorme boost gegeven in deze samenleving, met hun zogenaamde hoogstaande normen en waarden, maar zelfs de zorg geveramerikaniseert met hun concurrentie in de zorg, waardoor alle fatsoenlijke zorg is wegbezuinigt. 

Leave a Reply

