Het laatste Uitje met vrienden v.h. museum Schiedam deel 2

Zo, ik begin nu met het laatste deel van onze reis in ons geliefde België. Nadat we het eerste  museum MDD hadden verlaten gingen we gezwind naar het door de gids aanbevolen restaurant om te te lunchen. Het was niet wat je noemt, een gezellige plek. We werden naar achteren geloodst waar zich ook de kinderspeelplek bevond. We gingen zitten en terwijl de kinderen vrolijk krijsten en schreeuwden bestelden we ons eten. Het is nog steeds een raadsel waarom kinderen dit zo graag doen. Dat schreeuwen en dergelijke. Misschien willen zij zo graag bewijzen dat ze bestaan of dat anderen horende doof zijn. Wie dit weet krijgt van mij een leren medaille. Een groot deel van de mensen bestelden Belgische keuken glorie, kroketten.  Kaas, garnalen en groente kroketten. Hot doet er bij wijze van spreken een moord voor, zo lekker vind hij ze. Ik bezweek voor een grote maaltijdsalade met gamba's. Dus smulden we met z'n allen. Trouwens, Hot en ik lieten het tap bier goed smaken.  ('t was overigens Tripel Karmeliet]

Daarna gingen we verder naar het Roger Raveel Museum, Gildestraat 2-8, B-9870 Machelen-Zulte. Het is een prachtig museum dat alleen werk van hem vertoont. De bewoners van deze streek gebruiken deze plek ook om hun trouwfoto's te laten nemen. Zo stond er een stelletje trots te poseren toen we aankwamen. 005 Bruidspaar met fotograaf
Zoals ik schreef is het een prachtig museum. We werden  langzamerhand naar boven gestuurd terwijl onze gids gepassioneerd over zijn werken vertelt. Ze loopt kittig heen en weer en laat haar handen flapperen en zwaaien om haar woorden te versterken. Zo zijn zijn werken in volgorde vanaf het begin van zijn carrière tot nu getoond. Zo zijn z'n begin jaren zeer zwaar door geld gebrek. Zijn manier van schilderen is om de illusie van ruimte te geven. Het werk loopt als het ware door de begrenzing van de omlijsting heen geschilderd. 013
Wat regelmatig terug komt zijn palen die naar beneden doorlopen.  Ook schildert hij regelmatig katten. Dit vinden Hot en ik als katten minnende mensen bijzonder geinig. Wij vonden het leuk om naar de gids te luisteren terwijl we overal rond keken. Zijn werk vond ik eigenlijk niet echt bijzonder. Maar toch, tijdens de tocht naar boven, merkte ik dat de schilder steeds mooier werk maakte en zijn 3 d werkstukken zijn leuk!! 095 Je kunt er omheen lopen, ertussen door lopen want het zijn wat je noemt "kartonborden mensen". Je moet er lopen om te snappen wat ik bedoel. Het is speels. Ook was er een mooi stuk dat met wol is geknoopt. 087a Geknoopt kunstwerk Ik, als collage liefhebber vindt het enorm leuk wanneer de kunstenaar met diverse materialen experimenteert. Ook gebruikt hij later, beddenpoten, gordijntjes en kippengaas. lekker speels en dan maakt leeftijd niets uit. Ik ontmoet nu nog steeds mensen die wanneer ze in hun twintiger jaren zijn zo oud kunnen zijn en ouderen zo jong. Jongeren hebben iets in hun hoofd. Zo is het en zo blijft het. bekeringsdrang beginnen dan en de humor is zwaar afwezig. Ik had dit ook toen ik in de jeugd van mijn leven was. Maar na een aantal keren op m'n snufferd te zijn gevallen zag ik de betrekkelijkheden van levenswijsheden in en leer steeds meer om mezelf te lachen en dat werkt bevrijdend. 019 Gids uitsnede van 018 032 Grijze fotograafHet was een leuke rondleiding en aan de ontspannen houding van onze mede kunstgenoten kon ik merken dat ik niet de enigste was. Om meer te weten over dit museum kijk dan op www.rogerraveelmuseum.be geniet nog van een paar foto's en tot mijn volgende blog. Gegroet, zou Hot schrijven. Bij deze. 022 Gids en luisteraars 034 Vrouw voor werkstuk 052 Ja, voor dat werk hangt een echt gordijntje, collage 085 Mooi portret van de gids 092 Gids in de kunst vervat

This entry was posted in Uitjes.

Leave a Reply

