Writersblok door op hol geslagen nadenkwerk

Afgelopen woensdag had ik een viermaandelijkse controle afspraak met dr. Gerards, mijn Reumatoloog. Een goed gesprek gehad over van alles en nog wat. Een verwijsbrief gekregen voor de pijnpoli, twee formulieren gekregen, een voor mijn oefenzwemtherapie, en een voor mijn gewone fysiotherapie. Een echo gehad van onderbuik en lever, een röntgenfoto van onderrug en heupen, uitgebreid bloedonderzoek, bloeddrukmeting, en een berg recepten. Ik heb nu weer een kleine hutkoffer vol met medicatie onder het bed staan.

Ik voelde me klote afgelopen woensdag. Had ook voor het eerst in maanden weer eens koorts met hartkloppingen die overal zichtbaar waren, transpireerde me te pletter, was kortademig en duizelig, en had het uiterst benauwd. Na het meten van die koorts heb ik me ook voor een dag ziek gemeld. Een collega die op mijn werk net binnenkwam toen ik belde ging weer naar huis en heeft samen met degene met wie ik zou werken mijn avonddienst gedaan. Tof, want in vakantietijd zijn er natuurlijk nauwelijks flexers beschikbaar, en al helemaal niet op korte termijn. Bij mijn bezoek aan dr. Gerards kon hij dus eindelijk met eigen ogen mijn symptomen zien.

Hij wist er overigens niks zinnigs over te zeggen behalve dan dat mijn eigen gedachten bevestigd werden door hem. Hij zei nl. dat mijn terugval waarschijnlijk door de lange te hete en benauwde periode van heet weer kwam. Ik ben na het bezoek aan het ziekenhuis waar het trouwens heerlijk cool was met een Diazepammetje mijn bed ingegaan, en na een dikke twee en een half uur voelde ik me al een stuk beter. Donderdag heb ik me weer beter gemeld en heb ook gelijk weer een dienst bij de Wereldwinkel gedraaid, met Rose. We hadden nog een behoorlijke omzet ook die donderdagmiddag.Leverleververvetting

Ik werk natuurlijk op een afdeling voor verslaafden. Daar werkt ook een zeer ervaren verslavingsarts. Ik wil hem al een hele tijd spreken over mijn medicatie en over de gevaren hiervan. Verder spreken we vaak over ziektebeelden en onder andere steatose is een van die beelden waar ik graag meer van wil weten. Steatose betekent leververvetting. Nu werd bij mij middels een echo na het gebruik van heel veel ontstekingsremmers een matige steatose vastgesteld, nu dik twee jaar geleden. Toen had ik van dit woord nog nooit gehoord, en het was gewoon een van de vele medische termen die aan mij voorbijkwamen. Nu is steatose bij langdurig en ernstig verslaafden een seintje dat je op het randje loopt en grote risico's loopt als je weer over het randje gaat. Kortom mijn fantasie en nadenk raderen sloegen een tikje op hol. Ik wilde er ineens veel meer van weten. Kortom, naast vragen aan dr. Gerards ben ik google even opgedoken. http://www.leverpatientenvereniging.nl/index.phpItemid=82&id=55&option=com_content&task=view 

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/artikel-foto-upload/aandoeningen/40618-leveraandoeningen-vettevervette-leverleververvetting-nash.jpg&imgrefurl=http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/40618-leveraandoeningen-vettevervette-leverleververvetting-nash.html&usg=__r7R0m0Xu16qeeuAXAST3sWwl03M=&h=140&w=140&sz=4&hl=nl&start=5&um=1&itbs=1&tbnid=DeEA4InXUxvWzM:&tbnh=93&tbnw=93&prev=/images%3Fq%3Dleververvetting%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1

Schiet ik veel op met mijn onderzoek? Eigenlijk niet. Ook het antwoord van de dr. was niet bevredigend. Ik zou zo veel mogelijk moeten stoppen met medicatie, maar dat is geen optie. Het sturen naar de pijnpoli zou wel goed kunnen werken, want als dat zou leiden tot minder medicatie zou dat al beter zijn. Verder moet ik erg voorzichtig omgaan met alcohol. Dat is geen echte verandering, want sinds mijn diagnose ben ik hiermee al veel voorzichtiger geworden. Wat wel helder was dat ik alleen maar een matige steatose heb. Kortom volgens de deskundigen heb ik me voor niks drukgemaakt. Daar komt nog bij dat ik nauwelijks symptomen vertoon die bij een vervette lever horen. En ook al was het ernstiger, er is toch niks aan te doen, zei ik cynisch.

Wat niet te voorkomen is dat ik er de afgelopen dagen fors mee bezig ben geweest. Nu is het weer tijd om door te gaan met mijn leven.

Leave a Reply

