Afscheid en werk

Vanmorgen weer veel familie gezien. Vanmorgen was in het uitvaartcentrum van Yarden in Den Haag het afscheid van een tante van me. Rose en ik mochten meerijden met een Neef en een andere tante ernaartoe. Gezien het gips waar Rose nog steeds mee loopt was dat ideaal. Het was voor de tante in questie geen echt afscheid. Yarden Den Haagf Doordat ze al geruime tijd aan het dementeren was is het afscheid eigenlijk al veel eerder geweest. Vanmorgen was het wel erg definitief. Ze is 92 geworden. Haar enige dochter, een nicht van ongeveer mijn leeftijd stond er qua organisatie helemaal alleen voor en ze heeft het heel goed gedaan. Het was een respectvolle, nette en betrekkelijk snelle bijeenkomt. Het rare is dat ik veel van de familieleden die ik vandaag zag nog maar kort geleden ook gezien had bij de afscheidsceremonie van een andere tante. Vandaag bij deze samenkomst werden we ook herinnerd aan het overlijden van mijn oom, haar echtgenoot. Hij blijkt al 18 jaar geleden gestorven te zijn. Wat kan de tijd snel gaan. Bij die plechtigheid heb ik mijn ouders nog gereden vanuit Eindhoven. De kerk waar dat gebeurde heb ik vandaag ook nog gezien. Zoals veel bekende plekjes. Rose en ik hebben natuurlijk ook nog vier jaar in 'S Gravenhage gewoond aan de Lekstraat bij het CS.Afscheid Ik was in dit centrum trouwens ook al eerder. Ooit, nu zeker tien of meer jaren geleden heb ik hier al eens afscheid genomen van een patiënt die ik begeleide bij het ziekenhuis waar ik toen nog werkte. Zo'n plechtig afscheid is tegelijkertijd een reunie, waar we ook al zoals gewoonlijk met velen voorstelden om elkaar ook eens zonder begrafenis of crematie te zien. Ben benieuwd of daar wat van komt. Ik ben na deze samenkomst ook nog even gaan slapen alvorens me weer naar mijn werk te begeven.

Daar is de situatie in vergelijking met vorige week rustig. Ik had wel de nodige taken waaronder drie BeHandelPlanOverleg's. Een hoop werk, maar ook wel leuk. Hierin wordt de voortgang van iedere individuele patiënt besproken. Een soort evaluatie, van hoe gaat het? en waar gaan we naartoe? Je bespreekt dit soort plannen natuurlijk ook met de patiënt zelf. Ik had ook veel gesprekken vandaag. Verder hoop ik morgen toe te komen aan een deel van de 700+ foto's die we afgelopen zaterdag gemaakt hebben. Ik heb in ieder geval wel goeie herinneringen aan onze Metro Foto Safari. Het was gisterenavond wel weer knap stil in huis. Vooral Z beest onze meest excentrieke poes was blij haar huis weer voor zichzelf te hebben. Ze lag gisterenavond geheel voor pampus op schoot bij Rose, en daar was ze afgelopen week niet te signaleren geweest.

Vandaag hebben we ook een mail naar Hans en Mieke gestuurd om hen hartelijk te bedanken voor het oppassen op onze Jesse. Rose heeft haar nu al een paar maal een kort rondje gegeven en dit gaat prima. Kortom we houden haar nu echt thuis. Hans en Mieke krijgen nog een uitnodiging voor een lekker etentje, en het is verschrikkelijk tof om zo'n adres te hebben waar ons hondje zo nu en dan met veel plezier naar toe kan, maar nu is het heerlijk om het thuis weer compleet te hebben en te houden. Ik ga weer aan het werk. Dit was een leuk intermezzo.

Leave a Reply

