Tijs

 Tijs 2

Afgelopen week zijn Hot en ik naar de supermarkt gegaan voor de zware boodschappen. je kent dat wel. Sappen, bier en andere pakken. We doen dat zo eens per week en gaan dan naar de supermarkt in onze oude buurt want hier is er alleen een Coöp en die is duur. Bij het afrekenen kwamen we een kennis tegen. Die had akelig nieuws voor ons. Zo'n 16 jaar geleden zijn we naar Schiedam verhuisd. We hadden ons eerste huis gekocht vlak bij de binnenstad. Een heerlijk huis waar we fijn hebben gewoond. Door de tijd heen leerden we de buren kennen. Een  van hen was Tijs. Een man van mijn leeftijd schat ik, maar hou me daar niet aan. Leeftijd schatten is niet wat je noemt mijn sterkste punt. Hij, Tijs dus zag er altijd wat verlopen uit. Hij had hartproblemen en dus ook long problemen. Verzorgde zichzelf amper. Ging niet vaak naar buiten maar was altijd vriendelijk en belangstellend naar ons wel en wee. Later hoorde hij dat ik leesgek ben en bood me aan om zijn boekenkast te komen plunderen. Hij had de concentratie om te lezen niet meer. Dus werd ik nieuwsgierig en we gingen kijken. Het was een boekenkast met verouderde boeken met stoffen kaft.  De boeken waren gedateerd uit de tijd van mijn jeugd. Bij voorbeeld Toon Kortooms, Beekman en Beekman, De dokter verzuipt. Uit die periode. Ik plukte er een paar boeken uit en we kwamen tot een gesprek.  Later kwamen we elkaar soms buiten tegen of we zwaaiden naar hem als hij voor het raam zat.  Tijs
We hoorden dus van de kennis dat hij was overleden. Het zat er aan te komen maar het hoe, dat maakt me triest. Hij werd ziek en werd met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar bleek dat hij een beroerte had gehad bij de hersenstam. Een uur later had hij dit tranendal verlaten. Hij had geen rooie cent meer en is door de gemeente gecremeerd. Helemaal alleen. Er was geen enkele vriend, kennis of familie bij hem. Niemand huilde. Daar word ik triest van, dat er niemand om je rouwt en helemaal alleen wordt gecremeerd. Zucht!!!
One comment on “Tijs

  1. Hot says:

    Rose, dat heb je goed neergeschreven, zo triest voel ik het ook. En ook erg jammer niet even afscheid te hebben kunnen nemen.

Leave a Reply

