Back in time

Vorige week liepen Rose en ik even over de boekenmarkt en kwamen zodoende bij een kraam met boeken over Schiedam. Bij die kraam stond een heer. Dhr. H. Kiela kroniekeur, zoals hij zichzelf noemt. Hij heeft veel fotoboeken over Schiedam gemaakt. Nu wilden Rose en ik graag wat meer weten over het Westen van Schiedam. Ten eerste omdat we daar nu wonen, maar ook omdat mijn ouders en mijn Opa en Oma hier op de Rembrandtlaan gewoont hebben. Mijn beide broers en zus zijn er zelfs geboren. Ik als enige van ons gezin niet in Schiedam maar in Wageningen geboren ben nu de enige van ons gezin die in Schiedam woont en nog wel op die toch wel historische Rembrandtlaan.  Dhr. Kiela had het boek over West niet bij zich op  zijn kraam en schreef ons telefoonnummer op zodat hij na het opgezocht te hebben thuis ons even kon bellen. Gisterenmiddag belde hij en wilde direct langskomen. We hebben het boek Schiedam-West en Nassaukwartier aangeschaft en ook het boek Wilton-Fijenoord van Hans van der Sloot. Hij had nog veel meer interessants bij zich maar aangezien onze portemonnee regelmatig echoot moesten we het hierbij laten. Zij het dan dat hij een foto bij zich had van de plek waar wij wonen. Hoek Rembrandtlaan Vlaardingerdijk ongeveer anno 1950 ansichtkrt v G Schutte
Rechts op de hoek is daar een dansschool zichtbaar, en daar staat ons huidige appartementencomplex. Je kunt zien dat de net geplante kastanjes aan weerszijden van de Rembrandtlaan nog heel jong zijn. Afgelopen weken is een groep bomendeskundigen de huidige kastanjes aan het keuren geweest want ze zijn ziek. Een stevige storm geeft altijd veel schade en ik ben bang dat we binnenkort een kale laan gaan krijgen. Je hebt kans dat er dan weer jonge nieuwe boompjes geplant gaan worden waarna de situatie weer zal worden zoals op deze oude ansichtkaart,  ooit gemaakt door G Schutte.

Het was een leuk gesprek met deze kroniekeur. Hij kende de zaak van mijn Opa op de Hoogstraat nog goed, en heeft in zijn boeken met toestemming van mijn neven Ted en Harry ook enkele citaten gebruikt uit het dagboek door mijn Opa geschreven tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt. Hij kreeg hier ook even inzage in wat wij allemaal nog hebben aan foto's uit die tijd en zat zichtbaar te genieten. Leuk om zo weer eens even terug te gaan in de tijd.

Hij was ook zeer geïnteresseerd in het boek van Oom Huub over zijn ervaringen op de Willem Barentsz, Nederlands eerste Walvisvaarder na de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft een kopietje meegekregen van me. Zo nu ga ik na mijn ronde met Jesse gauw mijn bed weer in. Het gaat langzaamaan weer een beetje beter. De dokter mailde me gisteren avond nog dat mijn bloedwaarden goed waren en dat ik alleen goed moet rusten, maar mijn medicatie niet hof aan te passen. Tot zover. Gegroet.

Leave a Reply

