Veni, Vidi, Vici

Dit is van mijn meest geliefde teksten. Ik kan het regelmatig gebruiken en bedoel het niet echt letterlijk. Die Ceasar was een veldheer, filosoof en idealist. Dat kun je zo af en toe van mij zeggen, maar niet al te vaak. Ik gebruikte dit meer in een afwijkende versie. "Veni, Vidi, Foetsie" was dan mijn leus. Hot werd daar knettergek van. Wat bedoelde ik daarmee? Bedoelde ik hem ermee? Wat is dit voor een onzin!!! Het duurde jaáren voordat hij door had dat ik een geboren zwammoloog ben en blijf. Een woordenspeelster, een zwammer maar absoluut geen held. In die tijd was het leven een langdurige worsteling voordat ik alles wat er vroeger gebeurd was op een rij had. 004 Verrekijker potlood en houtskool 1e opzet

Ik zag Hot nu worstelen mijn zijn stukje over het Vlietland ziekenhuis en hij mag er trots op zijn. Het is een fraai stukje geworden met al die foto's uit het verleden en heden. Ik heb er ook een paar mogen maken terwijl hij sliep. Maar ik ben met mijn eigen project bezig. Ik ga weer naar de SKVR en de opdracht…. Tja wat zal ik daar van zeggen. Een bekend verfproducent heeft een wedstrijd uitgeschreven en daar moeten we iets mee doen. Ik mag mijn geliefde collage techniek gebruiken maar verven is toch de hoofdmoot. Wat is het thema? Nou het bevat een bladzijde van het nieuwe boek van Tommy Wieringa "Caesarion". Het is een bladzijde eruit waarin de hoofdpersoon aan het zwemmen en drijven is en terwijl hij dat doet denkt hij aan het lied van David Bowie "Space Oddity".  WE waren er allemaal stil van. Wat kunnen we hiervan brouwen?  In die les werd er een beetje gefreubelt en flink nagepraat over de vakanties enz. We gingen naar huis en daar begint dan pas het denkwerk. 013 einpunt verrekijker astronaut Een aantal jaren geleden volgde ik een kaderopleiding in Leiden die 2 jaar duurde. 015 Ander uiteinde Ik leerde daar heel veel van verftechnieken, druktechnieken, hout-, metaal-, klei- en afvalmaterialen. Ik leerde daar wat een thema is, wat een rode draad is. Dat je delzelfde thema's kunt toepassen met verschillende materialen. Ook heb ik nu nog steeds allerlei proefjes en lapjes die overal met me meeverhuisd zijn. (bij werk Rose in de linker balk kun je veel meer van mijn werk bewonderen) Ik bedoel, wanneer kan ik met een ets spelen? enz. Dat soort materialen liggen niet zomaar thuis op me te wachten. Zo heb ik een klein doosje met kleine proefjes van tekentechnieken o.a. 014 Ander uiteinde je maakt het papier nat en spat daarop met oost-indisch inkt en ecoline. laten drogen, pletten zodat het papier weer vlak wordt en dan kijken maar. Wat zie ik?, en dat wordt met de pen geaccentueerd. Zo was er een mannetje dat met fantasie een astronaut zou kunnen zijn. het is echter klein en het huidige werkstuk wordt groot. 1 bij 1 meter. Ik bedacht dat we dan door een verrekijker zien en dan omgekeerd. het wordt niet vergroot maar verkleind. Ook had ik vroeger een toestel van Hot gekregen en daar experimenteerde ik veel mee. Zo schoot ik een aantal foto's tegen de zon in. Vreemde foto's werden dat. 003 Verrekijker 3e opzet blauw Enfin, zo begong het verzamelen. De verrekijker wordt gemaakt met krantenpapier en pen, de uitgekozen foto's zijn besteld en inmiddels gebracht. Hot haalde een aantal platen voor me en bracht daar een witte laag daarop aan met witte waterverf, latex. Ik ben nog tot nu toe aan het scheuren, plakken en tekenen gegaan. De foto's komen nog maar ik ga Jesse uitlaten, Hot wekken en koffie drinken. Dit is, zoals hij altijd sluit "Gegroet".

Leave a Reply

