Van Slag

Van slag
Afgelopen week. Een overvolle week. Was dat nu slim? Achteraf gezien was het wel weer teveel, maar had er er enige regie over? Neen. Maandag en woensdag een avonddienst en vooral als je er een dag of tien niet bent geweest is er veel bij te lezen en bij te werken. Bij thuiskomst is er dan zoveel gebeurd dat mijn hoofd ook niet in een uurtje stil staat. Zelfs niet bij napraten, en veel afleiding zoals Rose en ik altijd nemen bij het aanhoren en meepraten met de zaken in het OOG op morgen. Dat doen we trouwens al heel lang omdat ons dat goed bevalt. Daar kwam woensdagnacht bij dat ik een ongelukje gehad had met de oven op onze afdeling. De ovens worden eigenlijk niet meer schoongemaakt door het nieuwe schoonmaakbedrijf wat de taken van het oude heeft overgenomen. De kommen en borden met deksels zijn lang niet altijd schoon gebleven tijdens het schuddende vervoer naar ons ziekenhuis, en gaan dus regelmatig al plakkerig de ovens in. Daar staan ze dan gedurende bijna 60 minuten in en gaan dan met behulp van een metalen schep en handschoenen door ons de oven weer uit. Dat dit al jaren zonder ongelukken lukt is een prestatie apart. In dit geval was een van de kommen vastgebrand aan een van de zeven verdiepingen in de oven en wilde er eigenlijk niet uit. De kom kwam er uiteindelijk wel uit, maar ik kreeg 'm over me heen. Gelukkig wel weggesprongen maar restanten kwamen wel over mijn kleding en mijn hand. Ondanks langdurig koelen bleek ik enkele uren later een viertal grote blaren. Ik moest donderdag toch bij de huisarts zijn voor een controle van urine en het bijstellen van de medicatielijst die het afgelopen jaar wat veranderd is. Gelukkig hoef ik er niet wekelijks naartoe, maar hij wilde gelijk een update over Rose, haar enkeloperatie en haar manier van functioneren, en hoe het met mij en mijn manier van leren omgaan met een chronische ziekte, als Poli Myositis gaat. Nu kloppen zijn gegevens tenminste weer en ik bleek geen blaasontsteking te hebben. Hij zag echter ook gelijk mijn verbrande rechterhand en schreef Flammazinezalf voor.

De maandag en woensdag waren nog veel voller maar ik hou ze als beschreven voor nu. Oh ja, Rose kwam me woensdagavond wel halen na een zeer geslaagde SKVR avond op school. Ze krijgt een steeds duidelijker beeld van wat ze aan het maken is. Ze wist het me 's avonds ook nog zo te beschrijven dat ook ik langzamerhand een beeld begin te krijgen. Of dat beeld klopt is weer een nieuwe grote vraag. Dat zien we tezijnertijd wel. De afgelopen dinsdag is ook al grotendeels beschreven in het stukje over de doodvermoeide Jesse na een paar uur Hoek van Holland.

Nu ga ik dus naar de donderdag. Na een stevige wandeling met Jesse, en een bezoek aan de huisarts was ik omdat ik bij de huisarts bijna een uur moest wachten, pas om 10.30u retour. Ik was van plan van tien tot 11.30u te gaan slapen. Dat lukte dus niet. Wel alsnog gaan liggen tot 11.47u. Rose was even vergeten me te wekken. Snel brood met koffie gemaakt en nog sneller gegeten, want stipt om 12.17u stond collega F bij me op de stoep om me mee te nemen naar de tweede studie dag Motiverende Gespreksvoering. Het was niet druk op de weg zodat we zelfs een kwartier te vroeg bij de cursus aankwamen. De cursusmiddag was redelijk leerzaam, al heb ik alle technieken die hier als nieuw gebracht worden eigenlijk al wel eerder gehoord en gezien heb, alleen de manier van toepassen is behoorlijk veranderd en ook wel verbeterd. We hebben dus flink geoefend met elkaar en dat helpt beter dan het lezen van het boek alleen. Begin november hebben we de laatste cursusdag en ook een soort van examen. Ik zie wel. Toch zo'n verandering in mijn dagelijkse structuur ontwricht mij behoorlijk. Ik heb er de hele dag van vandaag al last van. Het maakt mijn motivatie om met mijn activiteiten iets buiten het normale om te doen er niet groter op. Nu ben ik G.v.d. toch weer VAN SLAG. Balen.

Vandaag ga ik normaliter met Jesse al vroeg, nog voor ons ontbijt naar de markt. Vandaag niet. Rose had laten weten dat ze meewilde en we hadden afgesproken dat we dat vanmiddag zouden doen. Daar is het niet van gekomen. In plaats daarvan ben ik begonnen als kapper van Rose vandaag. Daarna heeft ze mij geknipt. Zo konden we verknipt de dag aan. Ik ging met Jesse een flink blok terwijl Rose de stofzuiger door ons huis haalde. Met Jesse, Knul, Z beest en Wijfie, Rose en ik samen wordt het huis toch snel een bende en het is gelukkig ook weer snel onder controle. Bij terugkomst zette Rose mij een bord pap voor mijn neus. Niet bepaald koolhydraat arm, maar wel een goede voorbereiding op mijn oefenzwemuur. Daar in Frankeland waren twee oude bekenden na een lange zomerhuis/caravan periode weer eens aanwezig en beiden zijn bezig zich de computer eigen te maken. Al mijn zwemmaten weten buitengewoon goed wat pijn hebben betekent en vandaag kwamen we via de pijn op manieren van eten en kwam dus ook ons begin met koolhydraat arm eten ter sprake. Men is zo nieuwsgierig hoe dit advies van dr. Kho bij mij werkt dat we er een aantal lezers bij hebben. Ik weet wel dat het bij mij als gevolg heeft dat de pijn die voor het niet streng gehouden dieet op een negen stond en nu varieerd tussen de vijf en de zeven. Ik vind dat een zeer positief resultaat.

Na het zwemmen ben ik naar de supermarkt gegaan en heb zaken die we tekort komen of zouden gaan komen bijgehaald en besloten dat we mosselen eten vanavond. Rose vond dit ook een buitengewoon goed idee. Smullen dus. Alleen na thuiskomst was ik zo moe dat ik drie kwartier heb moeten uithijgen. Rose maakte zich bezorgd en zette een glas siroop voor me neer, naast het nog klaarstaande gore kruidendrankje wat Rose vanmorgen weer gebrouwen had. Over dat laatste gesproken. Met die kruidendrank ben ik aan het afbouwen. Deed ik eerst een week met zeven zakken kruiden, inmiddels doe ik er vijf weken mee, en eind van het jaar wil ik ermee stoppen, mede omdat ik wil zien of ik verschil merk, en ook omdat de vergoeding voor alternatieve hulp volledig opgebruikt is, en het toch een dure grap is. Na die drie kwartier heb ik bijna twee uur diep geslapen en dat heeft goed gedaan. Alleen was daarna de markt wel bijna weg en ik had allesbehalve zin om er een haastig karwei van te maken. Ik vind het heerlijk om nu in huis een rustige avond te houden. Van slag 2

Ik moet nu nog tot as. donderdag iedere dag werken. Niet allemaal volle dagen gelukkig, maar daarna hebben Rose en ik eindelijk een weekje vrijaf. Ik verheug me erop. Nu ga ik de katten even blijmaken. Rose heeft een soepje gemaakt en nu eisen de katten ook waar voor hun geld. Ik moet me over dat snelle van slag zijn maar niet al te druk maken of balen want dat is ook weer niet goed, maar het bewijst weer dat het leven een knokpartij blijft, zelfs met minder pijn. Gegroet voor nu.

Leave a Reply

