Cijfers en getallen

Wat is Hot de laatste tijd voortvarend bezig met onze blogjes. Zo neemt hij titels van me over over ontneemt de me de kans om qua getallen te gebruiken. Dus moet ik een andere insteek nemen om hetzelfde thema nieuw leven in te blazen. Getallen en cijfers. Een abstract gegeven. Toch, ze zeggen veel. Zo is Hot dit jaar 50 geworden en daar hebben we allelei rituelen omgebouwd met Abraham in de hoofdrol. Wanneer je zijn levensbeschrijving leest in de bijbel verneem je dat die man héél erg oud is geworden. Eeuwen oud. Dit worden de gouden eeuwen genoemd en dit gegeven hebben ze weer van de Grieken overgenomen. Die beschrijven hoe de mensheid door de tijd heen aan het degeneren is, van gouden tijd en nu leven we in de loden tijd. De baby's die geboren worden  vertonen steeds meer trekken die je bij bejaarden ziet. Ikzelf ben 60 geworden en zo af en toe bekijk ik mezelf in de spiegel met grote verwondering van "Ben ik dit?" Ben ik deze wat rijpere vrouw waar sommige jongeren me met Mevrouw en U bejegenen. Het is wennen. Ik ben niet de enigste, is dan mijn troost. Laatst sprak ik met mijn neef die toen begin jaren 20 was en dat ook hij zich verwonderde dat hij met mijnheer werd aangesproken. Leeftijd, tja, het is hoe je het bekijkt. Zo was ik 24 toen ik mijn eerstgeborene in mijn armen hield en dat dit toen een normale leeftijd was om voor het eerst moeder te worden. Cijfers en getallen 2 Nu is het normaal dat je voor het eerst moeder wordt in de 30ger jaren van je leven. Vrouwen worden geacht en willen graag een cariërre opbouwen en daarna moeder worden, want andersom, dan krijg je veel moeilijker een kans om op de arbeidsmarkt iets op te bouwen.  Krantje lezen Toen ik dus Merlijn vast hield waren de vrouwen druk bezig met baas in eigen buik te worden en werden ze ontslagen zodra ze trouwden. Het was ook normaler om thuis bij de kinderen te blijven en daarna te werken. Er werd helaas niet verteld dat je vanaf een bepaalde leeftijd  te oud bent voor bepaalde functies. Dan wordt het moeilijker om werk te vinden. Vooral omdat er toen de eerste grote bezuinigingsronde werd gehouden onder leiding van Dhr. Lubbers van het CDA. In die tijd leerde ik Hot kennen. We woonden toen in hetzelfde huis. Hij was klaar met school, de sociale academie en ik kwam weer terug naar de wereld nadat ik een lange tijd moest onderduiken vanwege een enge ex. We begonnen allebei opnieuw en Hot kon dus geen werk vinden, ook al was hij beslisdt niet te oud. Hij was toen 21. Hij kreeg na een aantal jaren de gelegenheid om naar een opendag  bij de BAVO, een psychiatrisch ziekenhuis in Noordwijkerhout te gaan. Hij werd aangenomen ook al was hij geen verpleegkundige. Hij werd in dat ziekenhuis bijgespijkerd. 01 ziekenzaal Cijfers en getallen. Iedereen hecht daar op zijn eigen wijze waarde aan. Hier wordt je langzamerhand als niet goed snik behandeld na het behalen van een bepaalde leeftijd of dat je dan alleen als  een kostenpost gezien wordt. Maar ook krijg je dan weer die dubbele boodschappen.  Men moet gezond leven, niet roken, drinken en veel bewegen. dan kost je de gemeenschap niet veel geld omdat je minder gebruik zou maken van de gezondheids zorg. Als het aan die mensen licht leven we allemaal braaf met die restricties maar dan krijg je weer van de pensioenfondsen te horen dat ze in de problemen gaan komen omdat je te oud wordt en daar hadden ze geen rekening mee gehouden. Zucht, jaren geleden kreeg ik al bij aardrijkskunde te horen dat Nederland zou gaan vergrijzen na de naoorlogse babyboom. Nu doen ze alsof ze het in Keulen horen donderen. Als ze hun zin willen krijgen dan moeten we tot onze 66ste gezond leven en op onze 67ste in een keer dood neer vallen. Dat komt economisch beter uit. Wanneer ze dan hun zin willen hebben propogandeer ik dus dat we vanaf ons 50ste gaan feesten en beesten. We gaan voluit roken, drinken en eten heel veel. Dat is goed voor de economie. Dus we worden niet oud en naar verhouding en zo kosten we het minste.

Getallen en cijfers. Hierdoor bekijken we de wereld. Hoeveel geld hebben we en verdienen we? Wanneer leven we? Rare stelling denken jullie misschien. Cijfers en getallen 5 Nou we leven nu in 2010 na Chr. maar wanneer ik met mensen uit een andere cultuur praat leven ze in een ander jaartal en dus in een andere tijd. Cijfers en getallen 4
De Chinesen leven nu in het jaar 4707. In Iran in AP 1387. Zo spak ik laatst met iemand met het Islamitische geloof en die vertelde me met droge ogen dat Mohammed na Christus kwam en dus was zijn godsdienst de jongste en de juiste. Zo hoorde ik een politicus dat links oud en grijs is en rechts jong en vernieuwend dus is rechts het beste en de juiste richting.

Vroeger toen ik jong was in de jaren 50 die ze nu als leidsraam nemen want toen was rechts aan de macht en die linkse rakkers overvielen die mannen en namen de macht over. Toen was alles veel beter. De vrouwen hadden gelijke rechten met de kinderen. De man was aan de macht en als een vrouw geld had was dat na het huwelijk van de man, zij werd ontslagen en een klapje hier en daar. Tja, elk huwelijk had zijn kruisje. Gezin de Roos Het was veiliger op straat dan binnen in je eigen huis en dat geldt nu nog steeds. De gelukkige jaren 50. Het was een mooie stiekeme tijd. Wanneer men iets niet zag dan bestond het ook niet, ook geen kindermisbruik of mishandeling. Jonge Pa aan het vleesbezorgen Tja, elk huis had zijn eigen kruisje. Wanneer je als kind naar huis ging nadat je van de meester een klap had gekregen dan hoorde je "Dat zul je dan wel verdiend Hebben". Mannen hadden sex met veel vrouwen want ze moesten goed geoefend hebben want meisjes moesten kuis zijn. Dubbele moraliteit. Die mooie jaren 50. Ach, breek me de bek niet los, hoorde ik wel eens zeggen. Nu hoor ik jonge mensen met weemoed zeggen dat toen die tijd, toen rechts aan de macht was, was alles goed. Zucht!!!

Ook ben ik de laatse dagen onze medewerkers van de wereldwinkel aan het bellen. We organiseren een dagje uit en nu gaan we langs allerlei Schiedamse bedrijven. Dit is een arrengement van de VVV en we bezoeken o.a. Mammoet. Die willen van alles van ons weten. Dus op het laatste momet willen ze onze schoenenmaat en onze ID numers weten.

Daarnaast zit Hot zich nu klaar te maken voor een middag uit. Dit is met allerlei geheimzinnigheid omgeven. Er is nu al gebleken dat de achterwacht waarmee Hot werkt is verdwenen, dus staat er iets groots te wachten. Het geruchten cirquit gaat al gonzend rond. iedereen is heel nieuwsgierig. Zelfs de mensen in het Sterrenbos denken mee en denken dat het ziekenhuis is overgenomen door het DSW? We zullen wel zien maar wat ik wel weet het gaat weer over cijfers en getallen.

Leave a Reply

