AGA en een stukje geschiedenis

Gisteren hadden we een reactie op ons web-log. Het AGA-Museum in Emmen had gereageerd http://www.aga-museum.nl/page/-voorpagina-. Ze willen graag ons Emaille bord in de keuken kopen. Ik ging eens even de site op van AGA. Erg leuk overigens en wat zie ik tot mijn grote verbazing bij de link vlaggen en reclame borden: hier dus http://www.aga-museum.nl/page/aga-vlaggen-en-borden ONS BORD. AGA 1921
AGA Type A 6/16 PS Phaeton 1921

We hebben het echter al een behoorlijke tijd geleden verkocht, al tijdens de periode dat we wisten dat we ons huis moesten gaan verkopen voor een huis zonder trappen in verband met mijn ziekte Poly Miositis. We hadden in die tijd een hele gang en keuken vol met oude reclame borden. Aangezien we veel kleiner zijn gaan wonen moest er veel uit en dit bord hebben we vrees ik voor een koopje verkocht aan een verzamelaar. Spijt hebben we hier niet van, want iedere Euro hebben we gebruikt om een heerlijk senioren bed met electriek van te kopen waar we inmiddels alweer anderhalf jaar meermaals daags van genieten. Grappig om dat bord in onze oude keuken te zien hangen waar Jan en Daniëlle, de nieuwe eigenaars alweer lang van genieten. Ik laat het even zien. En nog leuker dat het AGA-Museum, echter wel zonder toestemming er nu ook gebruik van maakt, maar ala. Ik voeg nog een link toe voor alle OUDE AUTO liefhebbers. http://www.aga-museum.nl/page/aga-auto-s Hier een paar prachtige excemplaren van old timers. Ik wist niet eens dat AGA ook auto's gefabriceerd heeft. Weer wat geleerd. Ook oude vrachtwagens en bestelwagens zijn daar vindbaar. Een aanrader. Ze zoeken er overigens nog van alles, als het maar over AGA gaat. Verder dan met dit stukje kunnen wij ze echter niet helpen.

Nog even wat over AGA, oorspronkelijk een auto hersteller: AGA (or A.G.A.) is short for 'Aktiengesellschaft für Automobilbau', a company from Berlin. This name was used from 1920 on. Before, starting in 1915, it was 'Autogen-Gas-Akkumulator-AG' with the same acronym. The first car, the 'AGA Typ A 6/16 PS' was first built in 1919 and was very edgy. It was followed by the 'AGA Typ C 6/20 PS' in 1921 with a more conventional roundish body. Later (year not known to me) the pointed radiator grille was exchanged for a flat one.
Aga2

The roundish wings and body make this a Typ C, early version.

http://hotrose.web-log.nl/family_hotrose/2008/08/emaille-reclame.html?cid=6a013483d44945970c014e5ff256ec970c

http://hotrose.web-log.nl/family_hotrose/2008/08/spanning.html?cid=6a013483d44945970c014e5ff2557a970c

De laatste twee linkjes zijn de stukken over emaille reclameborden en over spanning waarmee het AGA museum ons gevonden heeft, en intussen heel veel anderen ook.

AGA reclame bord boven fornuis Rdamsedijk

One comment on “AGA en een stukje geschiedenis

  1. AGA museum says:

    Hallo familie

    Vind ik nu al op Google deze link.
    Kijk even weer naar de borden ( nu meervoud).
    Klik op de link.

    Nee AGA was geen auto hersteller, foute internet informatie op gezocht, het was een autofabriek in Berlijn.

    Wel jammer dat dit kostbare bord niet te koop is.

    Met vriendelijke groet, AGA museum

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s