Mijn Lief

Gedutste auto 3 Het is nu 10 over half 10 en Hot zit naast me terwijl zijn vingers over de toetsen ratelen. Klinkt poëtischer dan ik bedoel maar het is wel zijn 2e stukje vandaag. Hij is creatief. Meer dan hij denkt want onze nieuwe Boeddha gaat overmorgen op een nieuw geverfd blad vertoeven op ons balkon. De hele zomer lang zal hij ons rust brengen wanneer we buiten zijn. Hot,  is aan het worstelen met zijn lijf, ziel en zaligheid. Ik lees en herlees boeken geschreven door Joseph Cambell. Deze man is de expert van de mythen en verhalen door mensen geschreven, getekend en verteld  door de eeuwen heen. Hoe verwoordde hij dit in een van zijn boeken?  Wat schreef hij toen? Oh, ja. Het lichaam is het voertuig van de ziel en door de tijd heen raken de bumpers gebutst, de kleuren vervalen en bekrast, de spiegeltjes worden eraf gereden, de banden raken een beetje leeg, maar toch, je moet het er mee doen. Troost je, mijn lijf doet van harte mee met het verval. Ik ben doof, draag een bril, heb COPD, een slecht evenwicht, Versleten lijf 3 mijn enkel is vastgezet door artrose. Zo worden we met gratie ouder. Ik volg de strijd van Hot met zijn ziekte. Dat is geen sinecure en ik  kan het niet overnemen. Wel kan ik naast hem lopen,  hem remmen of stimuleren als het nodig is, een schop onder zijn hol geven, mijn brede schouder aanbieden en nog op vele andere manieren naast hem staan waar jullie niets mee te maken hebben, dat is privé! Hot is mijn redacteur en terwijl hij dit leest en corrigeert zie ik ineens zijn pretrimpeltjes naast zijn ogen verschijnen, altijd een vreugd naar te kijken. Hij laat me zijn stukje lezen en het is niet niks wat hij schrijft een beetje veel intiem vind ik en daar kibbelen we een beetje over. Dat zijn we gewend, we praten, kibbelen en dan vinden we een compromis en daar kunnen we beiden mee leven. Er is een voordeel met de ziekte van Hot. We leven, eten veel bewuster. Ik ga misschien wel verder met fitnessen of iets anders. Kibbelen 3 We leven in ieder geval een stuk gezonder dan een aantal jaren gelden en dat telt ook. Bovendien denk ik bij deze situatie aan een oom van mij, oom Anton. Die had al jaren kanker, en mijn vader was kerk gezond, kreeg 2 hartaanvallen en stierf toen die 60 was terwijl oom Anton nog jaren leefde. Je denkt dat je het weet. Leef in het nu want gisteren is voorbij en morgen moet nog komen. 

 

 

One comment on “Mijn Lief

  1. Hot says:

    Ha Rose,
    Volgens mij eergisteren al geschreven en nu pas geplaatst, maar mooie woorden. Inderdaad goed voor de pret rimpeltjes.
    Groet en Knuffel
    Hot

Leave a Reply

