Samen Filosoferen

Tao_Te_Ching_Verse_23_Quotes-resized-600
Ondanks dat afgelopen week mijn behandelaar reumatoloog uit het Vlietland ziekenhuis me tijdens een consult 100% rust voor schreef is dat natuurlijk een leuke wens, maar volstrekt onhaalbaar. Alles thuis draait door. Contacten met het gewone werk zijn er net zoals dat ook de Wereldwinkel de nodige tijd vergt. Filosoferen1 Daarnaast heb ik samen met Rose besloten het niet alleen bij dat consult met mijn behandelaar te houden, maar ook de huisarts en de Chinese arts te raadplegen.  Filosoferen4

Slapen en rust doen me weliswaar goed en ik ben de afgelopen tijd zelfs wat geminderd met de dosering pijnstillers, maar sommige zaken worden niet beter. Zo blijf ik last hebben van mijn sleutelbeenderen, en mijn rug. Mijn rug, ja, dat zal gewoon nog de nodige hersteltijd vergen na het incident met het in een reflex tweemaal opvangen van een zware patiënt. Het is en blijft een zwakke plek en gelukkig heb ik ook mijn korset nog om hierbij enige steun te laten betekenen. De huisarts denkt als hij van die eindeloze vermoeidheid, mijn kortademigheid en mijn giga behoefte aan slaap hoort aan een soort van chronische hyperventilatie. Geluxeerd door de constant aanwezige zorgen, Zen
het financieel net het hoofd boven water kunnen houden, de hoge verantwoordelijkheden of het extreem hoge verantwoordelijkheidsgevoel, het nog steeds teveel hooi op de vork nemen, enz, enz. Ik weet het niet. Het zou kunnen. Ik ga er in ieder geval morgenochtend met hem over praten. Kwaad kan dat natuurlijk niet. Heksenketel

Ik weet wel dat het soms ontzettend veel moeite kost de motivatie te vinden om op te staan, om de noodzakelijkheden te gaan doen, om fatsoenlijk te blijven reageren en mijn humeur op peil te houden, en dat ondanks dat zowel Rose als ikzelf druk bezig zijn om verantwoordelijkheden af te stoten en over te dragen. Evenwich yin yan Zo is inmiddels een collega bij de Wereldwinkel druk bezig om de Nieuwsbrief van me over te nemen, maar er blijft altijd zo'n lange lijst onaffe zaken liggen. Zo had de offerte van de Wereldwinkel betreffende het kerstpakket al lang de deur uit moeten zijn. Tot op heden is er precies 1 wereldwinkel collega naast Rose dan geweest die op dat gebied enige energie erin gestoken heeft. Ik ben het bij momenten eigenlijk gewoon zat, en heb de neiging de boel de boel te laten, e het slechte voorbeeld wat anderen geven na te gaan volgen. Het is dat er een ingebouwd iets in me zit wat dat tegenhoud, maar daar zit hem nou net de kruks van mijn probleem denk ik.

Zen 3 Ik zal desalniettemin een zucht van verlichting geven wanneer ik het in principe leuke werk bij de Wereldwinkel achter me kan laten. Het was leuk, en ook zeer leerzaam, en sterker nog, heel goed voor de armen, maar het is te zwaar voor me. Ik voel gewoon dat mijn totale voorraad energie minder word en daar moet ik het gewoon toch mee doen. Voorlopig worstelen we maar gewoon verder.

Frank mijn baas zei vorige week dat we toch een manier moeten zien te vinden om mijn verzuim te verminderen, en ik schoot in de verdediging, want menig collega zonder chronische ziekte is vaker afwezig dan ik, maar de energie die ik daar vervolgens in stop is wel energie die ik eigenlijk niet meer heb.

Zo liepen we vanmorgen een behoorlijke ronde, maar ik kwam doodmoe terug, en ga nu eerst maar eens even bijslapen. Ook voordat ik dit blog publiceer. Eerst nog maar eens goed nalezen. Het nadeel van doodmoe schrijven is ook dat het vaak niet al te genuanceerd is. Dus afwachten maar even.  Filosoferen2

Leuk is dat tijdens mijn slaap Rose terugkwam van de tandarts alwaar ze te horen kreeg dat er de 28ste een wortel kanaalbehandeling uitgevoerd gaat worden. Hierna las ze dit stuk en zo zijn we samen over hetzelfde onderwerp aan het filosoferen geslagen. Door haar reactie is het toch een stuk geworden om te publiceren vind ik. Na overleg was ze het daarmee eens.

TAO 2 Het hoort toch bij alles wat je doet, dat er onaffe dingen ergens liggen te wachten. Als ik me hiermee bezig ga houden wat er op mijn lijst staat dan kan ik ook in de stress schieten en blijven. Daarom hou ik zo van Tao. In het hier en nu leven, gisteren is voorbij en later moet nog komen. Zen Boeddhisme heeft ook zoiets, als je eet, eet dan, als je werkt, werk dan, en als je niks doet, doe dan ook niks. Doe de dingen niet dwars door en over elkaar heen en verwacht er niet alles van. We hebben een te grote fantasie en een heleboel van de verplichtingen doen we onszelf aan. Ik weet het ik heb gemakkelijk praten want de zware druk van je werk heb ik niet. Maar aan de andere kant hoor ik je ook soms vertellen dat het werk ook een grote ontspanning is. Wat ik zie, en je weet dat want dit is niet de eerste keer dat ik je dit vertel/schrijf is dat ontspanning bij jou een grote lading heeft. Je moet dit verdienen en al het werk dat ergens ligt moet eerst af, dan kan/mag je je ontspannen. Dit is een illusie of denk je dat mensen die aan het ontspannen zijn alle werkzaamheden hebben afgerond? Daarom denk ik dat die diagnose chronische hyperventilatie nog zo’n  slechte diagnose is. Al dat gepieker en gepeins waar je niet uitkomt, gaat in je lijf zitten, in je ademhaling en op nog meer plekken. Spierpijn is dan een gevolg, want het gaat continu door en door. Dit alles, over ontspanning is een van de weinige dingen die ik van mijn ouders heb geleerd. Ze werkten kei en kei hard en namen vakantie op zijn tijd. Toen was dat nog niet gewoon dat men 2 á 3 weken weg gi
ng en flink tijd namen voor zich zelf. Men bedacht toen dat je dit pas kon doen na je werkzame leven. Als je niet lief kunt zijn voor jezelf, wie doet dat voor je? Yinyang

Wees ook trots op jezelf want ondanks de grote moeheid wonen we in een fijn huis dat tot nu toe nog niet vervuild is en stukje bij beetje nog steeds Cool mooier en warmer wordt. Ook komt er het een en ander uit je vingers en, ook dat nog, je slaapt goed. Dit moet je allemaal zelf doen en ik probeer het ook want wat je ook doet, hoe je ook leeft er is altijd wel iemand die hier iets op te zeggen heeft, commentaar heeft en iets heeft te neulen. Er zijn altijd mensen die het beter weten en daar hoeven we ons niets van aan te trekken. Zolang het goed gaat tussen ons tweeën dan……. Vul maar zelf in.  

Leave a Reply

