Change

Verandering (2)Afgelopen nacht na een slopende dienst op het veranderde werk wel weer eens heerlijk geslapen. Gelukkig konden mijn collega en ik aan het einde van de dienst nog even lachen en een beetje ontspannen. Twee van de ons bekende patiënten kwamen terug van verlof en eventjes was de sfeer weer even als van ouds. Hoe het heeft kunnen gebeuren is me nog even onduidelijk. Maar de patiëntenpopulatie is van gemotiveerde patiënten met een verslaving plotsklaps veranderd in mensen die om welke reden dan ook al beschermd wonen, Verandering (1) niet zelfstandig zijn, gehospitaliseerd zijn en niet of nauwelijks in staat zijn om het therapieprogramma wat wij aanbieden kunnen volgen. Kortom naast de personele wisselingen hebben we grotendeels een verandering naar initiatiefloze mensen die afhanklelijk zijn en heel veel stimulering en hulp nodig hebben.

Zo beleefde ik gisterenmiddag een avontuur waar ik met drie van deze patiënten naar de dichtsbijzijnde supermarkt ging. Verandering Onderweg bleek al dat de conditie van een van hen dusdanig was dat we op de heenweg drie maal moesten rusten, en op de terugweg viermaal. Onderweg brak een van de schoenen van een der deelnemers en deze moest dus op blote voeten verder. Ik stelde voor dat het beter zou zijn om terug te gaan, maar aangezien deze patiënt rookwaar en snoep wilde kopen kon ik praten als brugman maar te bexefnvloeden was hij niet. Na een lange bizarre tocht om glas heen kwamen we aan bij de supermarkt en daar startte het volgende avontuur. Ik blijf er kort over, stel je fantasie in ip bizar en laat de rest even aan de verbeelding over. Het eindigde toen de schoenloze patiënt bij een kassa wilde afrekenen waar geen tabac te koop was, en uiters onbeschoft tekeer ging tegen de jonge en geschrokken kassière. Ik moest even ingrijpen. We werden nog bijna de winkel uitgezet. Tot overmaat van ramp moesten we daarna nog naar de Tabaczaak, de drogist en ik wilde dat de schoenloze iets van slippers kocht en kon hem bewegen die bij de Wibra te gaan kopen. Uiteindelijk kwamen we met slippers en compleet qua aantal en behoorlijk nat van de regen net op tijd retour bij de kliniek voor het avondeten.  Ik heb lang niet alles vertelt wat er gebeurde onderweg, want ik zou er 4 a viertjes mee kunnen vullen. Geldleenpraktijken, hoge schulden, scheldpartijen, vreemde gewoontes en dergelijk.  Change Het is maar goed dat er geen filmploeg bij was.

Dat was nog maar het begin van de dienst waarna ik in ieder geval goed geslapen heb. Over de rest zwijg ik, want ik ga me voorbereiden op de dienst van vanmiddag. Ik moet alles bij elkaar schrapen om voldoende motivatie bij elkaar te krijgen. Dat is ook volstrekt nieuw, maar morgen ben ik gelukkig een dagje vrij.

Leave a Reply

