Verwondering

Verwondering 2

Hot heeft een uitnodiging van zijn bazen gekregen om met z'n allen naar de musical "Zorro" te gaan als dank dat ondanks alle bezuinigingen, minder collega's en meer patiënten het ziekenhuis als geheel uit de rode cijfers is geraakt. In totaal werkt hij nu al 23 jaar in de psychiatrie.
Verwondering Bijna 13 jaar bij de BAVO op Gesloten Opname, eerst 2 en later 1 en vanaf oprichting op afdeling "Crisis" en alweer bijna 10 jaar hier in Schiedam bij Opname en nu al een aantal jaren op de Detox, afkick afdeling. In al die tijd is hij ook beledigd, geslagen, bespuwd, getrapt, met een geweer bedreigd en in gijzeling gehouden. Dit zijn nog de dingen die hij me heeft verteld en ik weet toch wel zeker dat ik niet eens een kwart weet wat hij heeft meegemaakt en soms nog meemaakt. In die tijd ook kwam hij dan ziek thuis, soms lijfelijk en soms geestelijk, en ook allebei en dan werd er steeds een beroep op zuster Rose gedaan (en nog steeds). Daardoor raakten de dingen die hem kwetsten ook mij want ik kreeg dan een verward, gekwetst, emotioneel, boos soms zelfs achterdochtig manneke thuis. Nu ook door zijn vermaledijde spierziekte en zijn medicijngebruik + het vele pijn hebben is hier ook debet aan. Wij raakte bijna in de WIA, en dit houdt pure armoede in. Crisis (2) Dus heeft Hot geen keus om fulltime te werken. Het is wennen wanneer hij vaak werkt en dan ineens is hij weer thuis om zijn vermoeide lijf weer op orde te krijgen. Soms weet hij niet wat te doen om dit zijn plekje te geven, raakt dan over zijn toeren en dan merk ik dat ik eigen ben en laat hij alles zien waar hij mee bezig is qua emoties en meer. Soms snap ik het en soms word ik hierdoor overdonderd. Afkicken 2 Tijdens het BAVO tijdperk hadden we het qua financiën wat ruimer en ik stuurde hem op vakantie. Eerst was het Griekenland, later Turkije. Dan ging hij 's avonds dansen als zijn alter ego en lag overdag op het strand. We schreven elkaar dan in ons dagboek en hadden eventjes rust van elkaar. Daarna kwam hij thuis en ontmoetten we elkaar als het ware weer opnieuw. Afkicken1 Nu kan dat niet meer en zoeken we een andere weg om alles op zijn plekkie te krijgen zonder dat we elkaar de hersens inslaan. De opname afdeling in Schiedam zou anders zijn, gesloten wanneer dat moest en open als het kon. Hij werkte daar een blauwe maandag en hop, de bazen veranderden dit weer zonder overleg in een gesloten afdeling en de patiënten + begeleiders werden weer in het diepe geworpen. Hot was toen ernstig boos en teleurgesteld. Later, ontving Hot als excuus een heerlijk diner in een chique restaurant, zoiets als nu een uitje naar Zorro, als dank. Alleen, wij, de thuisblijvers, opvangers krijgen niets! Recovery Geen enkele dank, bloemetje, uitje of zoiets. Er wordt gewoon niet bij stilgestaan. Terwijl wij, hun medewerkers er weer bovenop helpen, steun zijn in bange en moeilijke dagen. Vandaar de titel We_Can_Do_It! Verwondering.
Wij, (ik) het thuisfront, zoals dat tegenwoordig heet, is toch wel onmisbaar. Zonder ons geen verzorgenden en verplegenden, die zijn dan ziek of overspannen thuis want het is en blijft een moeilijk vak dat steeds, door al die bezuinigingen zwaarder en zwaarder wordt.

4 comments on “Verwondering

  1. Roenjxe9 says:

    Prachtig verwoord
    Roenjé

  2. Annelies says:

    Ha Rose,
    Zoals je waarschijnlijk weet volg ik jullie blogs, puur uit nieuwsgierigheid én omdat ik een oud-Schiedamse ben….
    Nu verbaas ik me toch zeer omdat ik lees dat Hot een uitnodiging krijgt om de musical te bezoeken, mét collega’s.
    Je wilt toch niet zeggen dat hun partners NIET zijn uitgenodigd?? Dit maak ik op uit jouw blogje.
    Als dat zo is, zou ik als ik hen was, massaal weigeren naar Zorro te gaan, hoe leuk dat ook is.
    Dit zou toch te gek voor woorden zijn?
    Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp maar heb mijn twijfels….en uiteraard zijn de medewerkers van de instelling niets (nouja, half…) zonder begrijpende achterban!
    Ik hoop hier nog te lezen hoe of wat.
    Groet van Annelies

  3. Hot says:

    Hoi Annelies,
    De partners worden niet/worden nooit uitgenodigd. Ik ben het met je eens, dit is te gek voor woorden.
    We houden iedereen op de hoogte.
    Gegroet, namens Rose
    Hot

  4. Annelies says:

    Onbegrijpelijk!!
    Lekker hartelijk zeg….
    Wat vinden je collega’s ervan?
    Tjongejonge….ik kan er echt niet bij hoor.
    Hebben jullie geen klachten-bus?
    Nou, ik volg het allemaal wel.
    Ik was trouwens in mijn reactie aan Rose vergeten te vermelden dat ik ook een spierziekte heb en in het Myocafé jouw blogjes las maar tegenwoordig lees ik ze hier op jullie site. (Is wat actueler).
    Prettige avond,
    Annelies

Leave a Reply

