Afscheid van neef Harrie

Pink_floyd_Afscheid Wish you were here
Rose en ik hadden zojuist het afscheid van neef Harrie. Een neef die weliswaar wat ouder was maar wel erg van onze eigen generatie. Het was een mooi afscheid. Al komt het wel erg dichtbij. Er waren heel veel mensen bij dit afscheid wat op loopafstand van ons huis werd gehouden.

De sprekers, zijn oudste zus, zijn zoon, en een neef, en de uitvaartmedewerker hadden mooie, liefdevolle en ook harde woorden. Je merkt dat er veel mensen in zijn leven waren en dat wij hem eigenlijk maar voor een heel klein deel kenden. De meeste mensen uit zijn omgeving kenden wij helemaal niet. Ook wisten we bijvoorbeeld niet dat Pink Floyd zijn lievelingsmuziek was. Er werden drie mooie en heftige stukken gedraaid tussen de sprekers in.

Zijn leven was een aaneenschakeling van Pieken en Dalen. Wat wel duidelijk is dat hij bij veel mensen in de herinnering blijft en gemist zal worden. Toen ik met Rose en tante Tiny voor het laatst langs hem liep heb ik via hem de groetjes aan mijn moeder gedaan, die een van de velen zal zijn die hem hebben opgevangen als er zoiets bestaat. Mijn moeder en Harrie hadden een heftig briefcontact.

Ik ben blij dat Rose en ik in de gelegenheid waren om te gaan namens onze familie. Het hoort zo en het is ook een teken van respect. Klinkt raar, maar ook met mijn ouders samen heb ik heel veel uitvaarten meegemaakt en ik ben daar beslist niet slechter van geworden. Zo staat de uitvaart van Harrie's broer Ted me ook nog helder in de herinnering, op dezelfde plaats en nu alweer twaalf jaar geleden. Toen stonden er heel veel militairen in het gelid en hij kreeg een saluut van hen als begroeting. ik vond dat zeer indrukwekkend.

Dit was een totaal ander soort bijeenkomst maar ook warm en respectvol. Tot zover. Ik ga eerst even proberen te slapen want ik moet vanmiddag gewoon werken. Gegroet.

Leave a Reply

