Oudjaarsavond

Oudejaarsavond 2011

Oudejaarsavond 2011

Lastig, ik merk dat ik vanaf mijn werk een geheel ander werkscherm heb dan thuis. Net zoals gisteren kwam ik om half drie aan en mijn collega van de avond was er nog niet, maar uit de overdracht bleek dat het bij ons op de eigen afdeling redelijk ontspannen was maar op afdeling gesloten hooglijk gespannen. Gevolg, net zoals gisteren veel naar de gesloten crisisafdeling en de daarnaast gelegen afdeling omdat alle separeers volzitten. Kortom het doel van niet meer werken op gesloten crisis komt niet uit, want juist op de gevaarlijke momenten dat het daar uit de hand dreigt te lopen zit je er alsnog. Binnen de eerste 10 minuten aanwezigheid werd 1 van de collega’s nog ontdaan van een stevige portie haar en vloeide er letterlijk bloed en was de sfeer definitief gezet voor deze avond. Desalnietemin laten mijn collega en ik ons niet kisten, want de afdeling zit ook niet op twee depressieve begeleiders te wachten. Maar ook de patiënten zien gauw of er spanning in een gebouw of bij begeleiding aanwezig is en zeker op zo’n afdeling waar mensen vaak na lange tijd hun gevoel herontdekken. We hebben zojuist met alle aanwezigen in een huiskamer kunnen eten en dat werd een gezellige sfeervolle maaltijd. Gelukkig ook nog wat apart kunnen zetten voor de dienstdoend nachtcollega die de eer heeft de dienst van het ene naar het andere jaar te doen. Gevoelens krijgen toch veelvuldig de vrije loop tijdens diensten als deze, of met de Kerst of met bijvoorbeeld Bevrijdingsdag. In een ziekenhuis zijn en niet bij je geliefden kunnen zijn en werken aan je verslaving is moeilijk.

Knallen

De telefoon gaat ook om de haverklap, zodat dit een stukje wordt in heel veel fazen geschreven. Mensen vinden het altijd lastig dit soort avonden en verdriet komt spoorslags boven en ik heb denk ik al de nodige mensen enige troost kunnen bieden. Zojuist ook een leuk telefoontje van een van de verlofgangers die zegt dat hij als goede voornemen voor het komend jaar als steun in de rug Refusal wil gaan nemen, zodat hij niet zo snel zal terugvallen. Was een leuk en optimistisch gesprek.

Vuurwerk ANP Photo Olaf Kraak

Wat ik de laatste tijd veelvuldig hoor en zie, ook bij collega’s en doktoren van andere afdelingen is dat er toch een bepaald stempel gedrukt zit op verslaafden. Alsof het geen ziekte of iets serieus is. Ook alsof het werk wat we hier doen voor de Kat zijn jeweetwel is en dat het alleen bestaat uit pappen en nathouden. Dat die verslaafden maar een trap onder hun hol moeten hebben en dat ze veel te veel geld kosten.

Ik zie die ministers van dit moment ook gewoon serieus en met droge ogen zeggen dat een depressie geen ziekte is en dat je dan maar gewoon moet aankloppen bij je buren of je vrienden. Oh wat maken die mensen me boos. Dat heeft natuurlijk ook geen zin, maar ik weet wel dat ik de mensen die dat soort uitspraken doen eigenlijk zieker zijn dan ze zelf weten en dat ze daarmee de samenleving nog veel harder maken dan deze toch al is.

Ik wil me tenminste blijven verzetten tegen dit soort idiotie, en er altijd wat van trachten te maken. Waardeoordelen van anderen die zo kortzichtig zijn leg ik met plezier naast me neer.

Dit stukje ga ik beeindigen, want er moet wat gezelschap komen op de afdeling, en dat gaan we nu weer doen. Ik wens iedereen een goed uiteinde toe en een heel goed begin van het nieuwe jaar.

Ik hoorde van Rose dat ze zonder geluid van de TV zit thuis, maar er toch wel wat van weet te maken. Ik kan niet weg om even te kijken wat er loos is, maar dat komt vanavond laat wel. Iedereen de groeten en een fijne overgang naar 2012. Doe ook een beetje voorzichtig a.u.b.

Leave a Reply

